Hej,
Jag bodde i en by i västra Kenya 1996-2001, där min man o jag drev några privata hjälpprojekt. Ett var att lära den fattiga landsorts-befolkningen att småskaligt odla ostronskivling utanför lerhyddorna. Ett fantastiskt resultat som tyvärr tynade bort när vi tvingades lämna landet.
Jag plockar så här års dagligen svamp - och har skaffat mig stora kvantiteter torkad sådan - mycket mer än vi kan äta. Skulle vilja hjälpa de svältande på Afrikas Horn genom att skänka den till dem. Gäller bara att hitta en väg att göra det. Svamp är proteinrik, innehåller mineraler, uppskattas av
afrikaner, väger lite etc. Har du några synpunkter, åsikter, förslag? Vore du intresserad av att delta med ditt överflöd?
God tanke, men torkad svamp i den mängden är ganska skrymmande, så håller med Räven, unicef har massor på sin hemsida. Barnen i sonens klass gav sina lärare två cyklar till barnmorskor samt 6000 vätskeersättningspåsar istället för de sedvanliga vinflaskorna och blommor. Ungarna var urstolta och lärarna riktigt glada…det var en summa runt 2000 Sek, så sälj svampen så kan du göra massa gott för de pengarna!
Slår in skallen på mig själv nu! Varför tynade projektet bort tror du? Vart kommer svampen att ta vägen om du sänder den till någon, jo någon säljer den och tar pengarna. Om man säljer svampen och sänder pengarna, vart tar då pengarna vägen? Nej om inte hjälp till självhjälp funkar så är det nog kört med den världsdelen ett tag till tills Kineserna har tagit över helt och inte ens de vill anställa lokalbefolkningen till sina projekt. Tyvärr är det väl så att de flesta afrikaner som behöver hjälp är undernärda och detta leder till att knoppen inte funkar som den skall och eftersom de inte kan få tillräckligt med mat så ser det rätt så mörkt ut. Jag har själv varit med om att försöka få igång projekt där vi anställde lokalbefolkning men det sket sig totalt och projektet fick läggas ner, en anledning var att de vill ha betalt efter en dags arbeta annars kommer de inte nästa dag och det gör de inte i alla fall, de återvänder inte till arbetet fören pengarna är slut och på det sättet så hinner en byggnad förfalla innan den ens är klar. Jag tycker ändå att dina tankar och omtanke är behjärtansvärd men du har ju varit där så du vet hur det funkar eller rättare sagt inte funkar. Nu vet jag att jag kommer att få skallen inslagen men om man inte blundar och sticker huvudet i sanden så inser man nog att problemet Afrika inte är det mest lättlösta problemet här i världen, tyvärr:( Jag önskar dig i alla fall lycka till.
Jo, på grund av utbredd korruption. Några få korrupta (däribland byhövdingen) sabbade allt. Byinvånarna ville fortsätta och försökte t o m få oss tillbaka dit igen. T o m idag (cirka 10 år sedan vi lämnat Kenya) får vi email där man ber oss om hjälp. (Har skrivit en bok - Blåögd i Luhya-land eller på eng Blue-eyed in Luhya-land om detta).Problemet är att hitta någon som vill köpa den torkade svampen så att man, givetvis via rätt kanaler, kan sända ner pengarna utan att allt försvinner på vägen. Ja, Afrika är ett stort och olöst problem, det håller jag med om men jag vägrar att ge upp.
...så tror jag att det snart kommer att bli flyktingströmmar av europeer åt det hållet! Här kommer det antagligen att bli svinkallt á la 1650-1715 med början inom en fem-tioårsperiod! :(
Om ni orkar titta på den här halvtimmes solväderleksprognosen så förstår ni vad jag talar om…
http://www.youtube.com/watch?v=8s5c-JfGibc
Nej, JAS, jag kommer inte att slå in skallen på dig i alla fall.
Har själv provat på att hjälpa till självhjälp, om än inte i Afrika men i Trinidad, men med exakt samma resultat.
Där handlar det inte om svält, men dock fattigdom.
Vi är så olika i kultur och sätt att se på livet, att det är svårt att se någon logik i deras sätt att tänka.
Har inga bättre förslag att komma med, men vill bara varna för att sända torkad svamp.
En vän höll på att hamna i fängelse då tullen var övertygad om att de torkade Trattkantarellerna var narkotiska preparat.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.