Bra fråga.Jag har också råkat ut för samma sak. Det verkar som svampen ruttnar.Den luktar illa och blir svart. Det går fort och det verkar nästan som det smittar av sig på de andra. Jag har nyligen kastat en hel skörd för säkerhets skull.
Hoppas någon kan ge svar på detta.
Jag tycker att all svamp som skall torkas skall torkas snabbt helst på någon form av nät och fläkt om man inte har en svamptork. Bra luftgenomströmning och ca.30-40g varmt eller luftigt ute en solig dag. Svamp som svartnar och blir slemmig är inget att ha, den är rent av farlig att förtära. Ja man kan stycke frysa färska trattisar, lägg dem på en plåt eller liknade och in med dem i frysen, se till att ha frysen på “infysningsläget” även detta bör gå fort och det går alltså inte att frysa några större mängder på detta sättet. Man kan ju alltid konservera svamp. Ett tipps är att söka i sökrutan på forumet efter det man undrar över så dyker det upp en massa gamla trådar om just det ni undrar över. Lycka till i fortsättningen.
Jo så klart Irene! Jag tänkte inte på att man av misstag plockar dålig svamp, jag utgår alltid från att den svamp man plockar och lägger ner arbete på som rensa och lägga på tork eller frysa är förstaklassig vara. Men med tanke på vad som hände mig idag så borde jag nog börja tänka annorlunda. Jag stod och kolla de den polska svampen (kantareller) som fanns på ett varuhus nära mig, när det hände igen. En man kommer fram och bara öser ner kantareller i en plastpåse utan att ens sortera det som jag ansåg som skräp, alltså jag ansåg alla kantarellerna i butiken som rent skräp, de skulle aldrig ens hamna i min svampkorg. Måste nog ha detta i mitt medvetande hädanefter när jag svara på trådar om, torkning, frysning och liknade;)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.