0 1102 visningar

14 svar

Lepiota

Karl S

16 sep 2011 kl. 18:29

Behöver hjälp med den här Lepiotan, tyvärr bara ett ex. I granskog, även al. Ganska kraftig, med en liten rund fotknöl. Lukt parfymaktig (lavendel?). Sporer starkt dextrinoida, utan sporre, oregelbundet cylindriska till elliptiska, 6-7,5 x 2,7-3,5. Inga cheilocystidier.

Den liknar något L. cortinarius som jag känner från Kontinenten men som inte har hittats i Sverige enligt Funga N. Men denna ska ha cheilos.

0

Sutallimra

16 sep 2011 kl. 22:14

Kanske kan det vara denna?

0

Sutallimra

16 sep 2011 kl. 22:22

Jag var kanske lite för snabb.  Min kollekt hade sporer i storleken 7-8/4.5-5, klart ellipsoida och starkt dextrinoida.Ingen speciell lukt. Den nycklar ut på Lepiota brunneoincarnata i FN.

0

Sutallimra

16 sep 2011 kl. 22:31

Skall tillägga att pileipellis består av två typer av hyfer. Dels intracellulärt brunfärgade cylindriska hyfer i storleken 300-400/10-15 um och dels mera hylina hyfer med klubbformade ändceller in storleken typ 50/8 mu.

0

Karl S

17 sep 2011 kl. 10:00

Tack för tipsen Sutallimra. Nej det är inte L. brunneoincarnata. Jag känner denna dödligt giftiga svamp från Kontinenten, och den kan nog bli nästan så här stor, men har mörkare färger, inte direkt rosabruna som mitt fynd.

Har inte kollat pileipellis-strukturen ännu.

0

Draken

17 sep 2011 kl. 10:02

lepiota aspera?

0

Dramats upplösning på gång

Karl S

17 sep 2011 kl. 15:44

Echinoderma aspera har ju triangulära, uppstickande hattfjäll, och luktar inte särskilt gott.

Jag har lagt ut lepiotan på Myco Europæa där den diskuterats, bl a av en italiensk kompis som påpekar att den mycket liknar en art som vi hittade tillsammans 2003 i Moratrakten, mindre än en mil från den aktuella lokalen. Vi kallade den provisoriskt L. coxheadii Orton, och fyndet diskuterades senare en del bland experter. Den har senare återkommit flera gånger.

Slutsats: Det är antingen en mycket sällsynt och dåligt känd art inom komplexet L. echinella, eller en ny art. Jag hoppas få den sekvenserad i Californien (många anar säkert av vem) så får vi se. Det vore festligt med en ny nordlig art, och dessutom en ganska robust,  inom ett släkte som växer främst i varma länder.

0

Lepiota nu bestämd!

Karl S

11 okt 2011 kl. 20:42

Den här tråden från september har nu nystats upp. Jag har korresponderat en del med 2 experter på Lepiota: Else Vellinga och René Chalange, och de är ense om att det är Lepiota cortinarius Lange. Bl a tack vare en mikrograf av sporerna, som är typiska i sin form.

Det är såvitt jag vet första gången arten rapporterats från Sverige, den finns inte med i Artportalen, och Sverige finns inte med i listan i Funga N. 

Jag har ca 4 fynd från 2 lokaler i Moratrakten, två av dom med belägg. Jag har sett arten några gånger på Kontinenten, då den var lite “ulligare”, så jag kom inte på att det kunde vara L. cortinarius, som jag dessutom visste var sydlig. Men Else nämner att hon hittat den i Alaska, så dalaskogarna kanske inte är så omöjlig biotop för den.

Jag ska skriva in den på Artportalen såsnart jag kommer underfund med hur man gör.

0

Lepiota nu bestämd!

Irene A

11 okt 2011 kl. 21:10

Vad kul om det skulle vara cortinarius! :-) Men hur var det med cheilocystiderna då?

0

Lepiota nu bestämd!

Tony S

11 okt 2011 kl. 22:19

Om den inte finns i Artportalen, skriver du bara “saknas” i fältet för artnamn, och skriver sedan vilken art det rör sig om i kommentarsfältet.

0

Lepiota nu bestämd!

"JAS" Helsingborg

11 okt 2011 kl. 23:06

Riktigt roligt Karl:)Grattis!

0

Lepiota cheilos

Karl S

12 okt 2011 kl. 17:40

Jo det där med cheilocystidierna. Jag hade bara kollat lite hastigt och en ny koll visar att det finns en del, men inte särskilt framträdande (differentierade), cylindriska med smal hals till clavata, 20 x 7-8 µm.

En tidigare kollekt från Vinäsgraven hade flera typer av diffade cheilos, olika storlekar och former, samt några pleuros. Långa hyfer i cutis (-300 µm). Dvs. korrekt för arten.

Det är möjligt att den är förbisedd i centrala-nordligare delar landet, men man hajar ändå till när man ser den — man tror att det är en form av L. clypeolaria eller L. magnispora, som har ungefär samma storek och velumförhållanden, men färgerna är helt annorlunda. Så kolla skogarna noga under nästa säsong är mitt råd.

0

Lepiota cheilos

Kenneth B

12 okt 2011 kl. 18:04

Ahaaa…..!?! Ni borde ha en egen sida för observationer genom mikroskopet! Det ni talar om gäller inte oss vanligt dödliga!? ;)

0

Lepiota cheilos

Irene A

12 okt 2011 kl. 18:49

Varför skulle det behövas en egen sida för att diskutera mikroskopiska detaljer? Vi som gör det ibland, är väl också vanliga dödliga :-) Vissa arter låter sig helt enkelt inte bestämmas utan mikroskop.

Extra roligt är det ju att vår egen cortinariusexpert här på forumet har hittat Lepiota cortinarius!

0

Sven Snook

12 okt 2011 kl. 19:04

Det blev ett väldigt ståhej kring det här.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone