0 2371 visningar

9 svar

Fjällig Taggsvamp ?

Anders Magnusson

16 sep 2011 kl. 20:10

Hej Michael
Nybliven svampplockare anropar här på hjälp med identifiering. Tror detta är taggig fjällsvamp. Rätt ?
Om så är fallet, ska man ta bort “taggarna” på undersidan när man rensar innan tillagning ? Någon i min vänkrets påstod det. Hur anser du denna svamp är som matsvamp ? Vacker är den i alla fall. Tacksam för svar.

Är detta Fjällig Taggsvamp ?

0

Draken

16 sep 2011 kl. 20:22

Ja gå in på databasen och titta mvh

0

Anders

16 sep 2011 kl. 20:26

Tack Draken
Jag var där innan men mina såg så mörka ut i förhållande till databasens bild så jag blev lite osäker.
Hur är det med “taggarna” Måste de tas bort ? Någon som kan veta?

0

Tina Nordberg

16 sep 2011 kl. 20:26

Ser ut som fjällig taggsvamp.Den är ingen höjdare som matsvamp, unga små ex passar bra till inläggningar efter kokning. Att ta bot tagga eller ej är en smaksak, jag tycker det ser “skräpigt” ut i anrättningen.

0

Draken

16 sep 2011 kl. 20:39

Ja jag tar ofta bort taggar och skräp och smutsiga fötter i skogen.
Min favorit är annars blek taggsvamp.

0

Anders

16 sep 2011 kl. 20:46

Har precis lagt i stekpannan i lite olivolja.
Måste ju då själv få känna på hur den smakar. Tog bort taggarna.
Återkommer med mina syn- och smakpunkter.

0

Anders

16 sep 2011 kl. 21:01

Så har jag då gjort min smaktest och kan bara hålla med Tina att det inte är ngn höjdare till matsvamp. Lätt seg och en ganska stark bitteraktig smak. Men då är det ändå testat. Tack för era inlägg

0

Maric // Arlanda

17 sep 2011 kl. 01:18

Man ska testa sig fram, annars vet man ej.
Lycka till med nästa svamp.

0

Maric // Arlanda

17 sep 2011 kl. 01:20

Om jag får rekommendera, testa citrongul slemskivling.
Kanske låter lite slemmig, men ack så god!

0

Citronslemskivling.

Maric

17 sep 2011 kl. 01:22

Skrev fel tidigare.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone