Hittade dessa fingersvampar i hällmarkstallskog i Nordmalings kommun idag. Såg lite ut som tvättsvampar, mycket buskiga. Båda exen växte intill varsin tall. Det fanns knappast några andra trädslag i närheten, möjligen vårtbjörk och en.
Jag tänkte mig att det borde vara en Ramaria, men jag kan inte se att sporerna skulle vara ornamenterade. Överhuvudtaget blir mitt preparat mycket otydligt. Men det är gott om sporer, som är cylindriska, 9-10x3-4 my. Om jag går i Ramarianyckeln hamnar jag på pallida, blek fingersvamp. Men den ska ha bredare sporer. Tips?
Ramaria? i så fall vilken?
Du är så snabb så det är helt osannolikt! Rotfingersvamp? Coolt! Jag kom aldrig dit i tabellen eftersom jag inte tyckte att fruktkropparna hade så särskilt livliga färger. “Pale orange yellow” står det i Nordic Macromycetes. Jag tyckte den var mer beige. Men sporerna ska ju vara cylindriska och släta, köttet är vitt men brunare i grenspetsarna, ingen lukt, svagt besk smak. Så det stämmer ju.
Är du säker? Vad kan jag kolla på? NM har inga spormått.
Jag puttar upp den här igen, eftersom jag tycker det var svårt att bli hundraprocentigt säker. Jag hade missat att det fanns spormått för arten i Nordic Macromycetes, och de stämmer bra (10-14x3-4,5 my). Törs jag vara säker? Finns det någon förväxlingsart som brukar förekomma i magra tallskogar i Norrland och som har de här karaktärerna?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.