Tror att detta kan vara eldsopp jag hittat, speciellt med det tydliga ådernätet. Dock kan jag inte se ngn röd linje mellan svampkropp och rörlager vid snitt?
Svampen blånar något men inte mycket. Den blånar lite och blånar inte mera än bilden visar efter 10-15 minuter cirka.
Hade varit kul att prova, eftersom den i många svampböcker omvärderats till ätlig, men jag funderar lite över antabuseffekten. Skall tydligen ha förekommit “grå bläcksvampeffekt” ihop med alkohol.
Försvinner detta vid torkning?
(jag är en stor användare av att torka svampen).
asterix-kännare Klas jaederfeldt skriver “eldsoppen är ätlig, både med och utan alkohol”.
eldsopp troligen
eftersom den inte blånar mer tror jag inte att det är en eldsopp, knske är det en Skönsopp/bittersopp
vad det gäller eldsopp så är den ätlig efter tillagning, som rå har den vissa gifter som försvinner vid upphettening, jag klöarar iallafall att äta den tillsammans med en snaps
Jag brukar äta alla soppar med undantag för pepparsoppen. Alla soppar tar jag en snaps till och det har inte lett till några problem. Kanske att jag på hösten måste inmundiga stora mängder sprit eftersom jag hittar så många soppar och det kan bli lite jobbigt i längden.
Jag tror också det är en bittersopp, eldsoppar är rödorange undertill på rörlagren.
Smaka på den så märker du efter en stund om den är bitter.
Ett alt är att dricka väldigt mkt snaps till, då kommer du att strunta i om den är bitter eller ej och du blir sjuk dagen efter oavsett vilken sopp du har ätit till.
Jag brukar äta eldsopp och tycker att den är vällit god. Har just ätit den igår. I italien kan man också köpa den på marknaden. Men du måsta vara försiktigt, det är manga som inte tål eldsopp (har hört omkring 20 %) och får kräkningar…., men det verkar inte ha något sammanhang med alkohol.
Jag har idag plockat en svamp som liknar den Hans Boklund beskriver och kommit fram till att det är en Rutsopp (Boletus chrysenteron) men var så ung att den inte sprack upp på hatten men köttet var rosa i två små snigelangrepp och var rosa då jag klöv den. I övrigt samma kännetecken. Den skall provas ikväll.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.