I går samlade jag inom en km från vår Linnéstig in en del hållbarare svampar till lördags- och söndagsutställningen.
Förmodar att de första två fynden - i gl tallskog - är dropptaggsvamp, även om några såg lite annorlunda ut.
De växte i två mycel på c 100 m avstånd. Den första gruppen med ett tjugotal, den andra med tre frk.
För drygt två år sen hittade jag i området svart taggsvamp – som jag först trodde var blå – men kom på bättre tankar!
http://svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=161063&fnr=1&sok=&Start=&Offset=&ipos=10
I går återbesökte jag lokalen, men inga nya frk fanns, bara en gl som nog kan vara kvar från –09!
Men det allra snyggaste fyndet är ett ljuvligt ursnyggt pastellfärgat skinn som befolkade en låga i en kärrkant Tog av någon anledning ingen bild på plats utan först hemma, på 5 mm-papper. Tacksam för hjälp!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.