Boletus satanas verkar ju inte vara så lätt att artbestämma i sverige därför den är så sällsynt. Därför lägger jag in några bilder från djävulsoppen som jag gjorde igår. Tycker dom är ganska typiska… Jag har aldrig sett så manga på ett ställä (18 ex. !). Dom växte i en gammal kalk-bokskog (100 m2) där det också växer boletus radicans, b. fechtneri, b. appendiculatus, b. calopus, b. torosus, amanita solitaria, a. franchetii, ramaria sanguinea, cortinarius caerulescens och tricholoma ustaloides.
Lägg märke till den klumpiga formen av svamperna och den gråa hatten. Lukten var också typiskt. Tyvärr är bilderna inte särskilt skarpa, det var redan ganska sent….
Hälsningar från schweiz
Lukten är vällit speciell. Framförallt gamla exemplar doftar kadaver eller as. (Funga Nordica: rotting garbage). många tycker inte om doften, men jag tycker att unga exemplar doftar ganska spännande. Iallafall en obehaglig doft, men också ett bra kännetecken…
Hälsningar
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.