0 316 visningar

5 svar

Lundbyskogen mot Eker

Bo E

17 sep 2011 kl. 14:22

fick en ledig kväll i torsdags o begav mig ut i skogen förstås

några frågetecken dök upp ganska snart

serie 1

bild 1-2
påminde om vit tuvskivling som det fanns mängder av på den lilla grusvägen genom myrmark med talldominerad sumpskog

är det en grå släkting eller något helt annat

mild i aromen ingen utpräglad smak kunde jag känna heller

foto: Bo E-son

0

Bo E

17 sep 2011 kl. 14:25

serie 2

samma väg samma miljö

på en liten moränholme med rimskivling och diverse sunkiga spindlingar växte en o annan strävsopp och sen dessa små tegelfärgade skivlingar

grynig fot

grynskivling???

eller vad tror ni
?

serie 2
bild 1-2

0

Bo E

17 sep 2011 kl. 14:29

genom en gransumpskog och upp på lite fastare mark

mer rimskivling och några fina ex. av stor kragskivling

där den gamla timmervägen närmar sig Ekerskogen hörde jag otäcka motorljud (sågar???) och vände - men först tog jag reda på några fina riddarmusseroner som växte på den här ganska steniga vägen (utfyllnad i en ganska sank terräng med unggran omkring)

För det är väl riddarmusseron
?

serie 3

bild 1-3

0

Karl S

17 sep 2011 kl. 17:35

2. Cystodermella adnatifolia tror jag.
3. Jo.

0

Bo

17 sep 2011 kl. 18:03

grynskivling tror jag oxå o riddarmusseron är jag ganska säker på den doftade o smakade väldigt lik vårmusseronen tycker jag

men serie 1 då?

0

Irene A

17 sep 2011 kl. 20:59

Den första liknar såpmusseron.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone