0 563 visningar

16 svar

tre frågor

Birgitta F

17 sep 2011 kl. 18:34

Hej alla

Jag behöver hjälp med dessa tre
Bild 1 i blandskog tror jag har kopplat greppet , hoppas någon ser det blå
Bild 2 En kremla som sägs vara den enda i sitt slag , smakar gott och milt även denna i blandskog
Bild 3 Fanns mängder av där jag aldrig sett den tidigare i mitt område granskog

0

Birgitta F

17 sep 2011 kl. 20:28

Drar upp denna då jag gärna vill ha en stjärnas åsikt om nr 1

0

Hans Myhre

17 sep 2011 kl. 20:31

Nr.1 Silkesmussero2 en kremle 3 en Cortinarius

0

Birgitta F

17 sep 2011 kl. 20:39

tusen tack Hans ,kände mig säker på nr 1 men det är ett tag sedan jag plockat den. Nu ska det ätas svampsmörgås

0

Hans v E

17 sep 2011 kl. 20:44

och 3:an mångkransad spindling.

Ska Du äta silkesmusseron?

0

hans

klas jaederfeldt

17 sep 2011 kl. 21:34

hon skriver granskog, men ok, det kan finnas en björk där (svamp 3)

0

hans

klas jaederfeldt

17 sep 2011 kl. 21:35

och varför har du ett ? om hon skall äta silkesmusseron, det är ju en jättegod svamp

0

nr 1 ...med mera

Birgitta F

17 sep 2011 kl. 22:38

Har inte ätit silkessmusseron tidigare men var på exkursion igår med en svamkonsulent och hon sa att den var en av hennes favoriter. Fick lite goliatkänsla när jag skar i den och den kommer jag plocka och äta fler gånger.
Nr 3 trodde jag var gyllenskivling då skivorna är vita

0

Hans v E

18 sep 2011 kl. 00:23

På gyllenskivling är nog skivorna gyllengula och på mångkransad är de ljusvioletta.
Jag trodde inte silkesmusseron var något vidare som matsvamp.

0

Mångkransad spindelskivling...

Birgitta F

18 sep 2011 kl. 09:11

.........“Utmärkt matsvamp” står det Ryman/Holmåsens fälthandbok från 1992 tredje utgåvan 2006.
Med tanke på mängden jag har en bit från huset många i väldigt bra skick ( inte minst den jag la i komposten igårkväll).
Vet någon något mer om denna ?

0

Madde Småland

18 sep 2011 kl. 09:42

Hej Birgitta!
Vet inte så mkt om den själv mer än vad som kom upp i den här tråden:

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=204323&fnr=1&sok=f%F6rgiftning&Start=0&Offset=50&21

Med tanke på vad som står där så verkar den vara så pass god att man riskerar att äta för mkt första gången.
Ett viktigt kännetecken för mångkransad spindelskivlingen är att det måste finnas björk på växtplatsen. Mer än så vågar jag inte skriva då jag som sagt inte kan den alls ännu:)

0

Birgitta F

18 sep 2011 kl. 14:18

Växtplats samt bilder tagna på plats.
Plockade med mig de finaste hem.
Tack för svaret Madde kanske Bo E har något tips åt mig vill gärna provsmaka då beståndet är nära hem

0

skörden

Birgitta F

18 sep 2011 kl. 14:37

Bild på vad jag tog med hem

0

Svamp nr 3

Birgitta F

18 sep 2011 kl. 16:22

Finns det någon som helst tvekan om att jag plockat Mångkransad spindling idag ?
Se gärna bildserie 2 och 3.
Den luktar otroligt gott rensad påminner om föränderlig tofsskivling.

0

Svamp nr 3

Birgitta F

19 sep 2011 kl. 07:08

Försöker igen.
Finns det någon som helst tvekan om att jag plockat Mångkransad spindling ?
Se gärna bildserie 2 och 3.
Den luktar otroligt gott rensad påminner om föränderlig tofsskivling.
Den är rensad och jättefin jag är dock lite tveksam till att steka på den. Hur det gick för vissa vet jag men har någon annan andra erfarenheter ?
Finns det någon spekulant på 7 dl rensad så kan jag tänka mig att ge bort dom oxo.

0

Svamp nr 3

Karl S

19 sep 2011 kl. 18:10

Birgitta, det finns alltid tvekan om vad en svamp är som identifierats enbart från ord och bild. Allt man kan säga är att din bild mycket liknar mångkransad sp. Ät den (eller ge bort den) bara om du själv är helt säker. Om du aldrig plockat och identifierat den förut så ät den inte.

0

Karl S

Birgitta F

20 sep 2011 kl. 06:27

Tack för svaret. Nu gör jag så här jag färskfryser de jag rensat.
På fredag ska jag på utflykt med 2 sakkunniga och då tar jag med mig en ny från samma bestånd.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone