Hej alla
Jag behöver hjälp med dessa tre
Bild 1 i blandskog tror jag har kopplat greppet , hoppas någon ser det blå
Bild 2 En kremla som sägs vara den enda i sitt slag , smakar gott och milt även denna i blandskog
Bild 3 Fanns mängder av där jag aldrig sett den tidigare i mitt område granskog
Har inte ätit silkessmusseron tidigare men var på exkursion igår med en svamkonsulent och hon sa att den var en av hennes favoriter. Fick lite goliatkänsla när jag skar i den och den kommer jag plocka och äta fler gånger.
Nr 3 trodde jag var gyllenskivling då skivorna är vita
.........“Utmärkt matsvamp” står det Ryman/Holmåsens fälthandbok från 1992 tredje utgåvan 2006.
Med tanke på mängden jag har en bit från huset många i väldigt bra skick ( inte minst den jag la i komposten igårkväll).
Vet någon något mer om denna ?
Hej Birgitta!
Vet inte så mkt om den själv mer än vad som kom upp i den här tråden:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=204323&fnr=1&sok=f%F6rgiftning&Start=0&Offset=50&21
Med tanke på vad som står där så verkar den vara så pass god att man riskerar att äta för mkt första gången.
Ett viktigt kännetecken för mångkransad spindelskivlingen är att det måste finnas björk på växtplatsen. Mer än så vågar jag inte skriva då jag som sagt inte kan den alls ännu:)
Försöker igen.
Finns det någon som helst tvekan om att jag plockat Mångkransad spindling ?
Se gärna bildserie 2 och 3.
Den luktar otroligt gott rensad påminner om föränderlig tofsskivling.
Den är rensad och jättefin jag är dock lite tveksam till att steka på den. Hur det gick för vissa vet jag men har någon annan andra erfarenheter ?
Finns det någon spekulant på 7 dl rensad så kan jag tänka mig att ge bort dom oxo.
Birgitta, det finns alltid tvekan om vad en svamp är som identifierats enbart från ord och bild. Allt man kan säga är att din bild mycket liknar mångkransad sp. Ät den (eller ge bort den) bara om du själv är helt säker. Om du aldrig plockat och identifierat den förut så ät den inte.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.