Jag är glad svampplockare som bara plockar det som kanske kallas nybörjarsvamp. Men jag har alltid reflekterat över att trattkantarellerna kan se så olika ut. Vissa har väldigt smala stammar(se svampen läng´st till vänster på bild), en del har tjocka stammar som liksom är välvda. Dessutom varierar färgen på hattar och stammar, vissa hattar är väldigt flikiga, andra bara kupade. Vad beror det på - är det olika arter, eller hur snabbt de växt etc?
På trattis-bilden så utgår jag från att svampen längst till höger är brandgul trumpetsvamp?
Jag skickar även en bild på vad kallat för blodriska. Den blöder orange när man bryter i hatten. Men jag ser i svampboken att det finns tallblodriska, granblodriska och vinriska. Kan nån avgöra vad min kan vara? När man snittat den så mörknar köttet.
Olika arter av trattkantarell?
Traktkanatrellene er samme art med fargevariasjoner. Den siste kan nok se ut som rødgul tromptekantarelle men du fant den vel sammen med tratisene.
Det er Granblodriske du har. Se her, Tallblodrisken er mer sonet på hatten og har fargepletter på foten. Et tips: Se hviket tre artene vokser sammen med, det kan indikere hvilker aRTE DU HAR PLUKKET.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.