0 373 visningar

24 svar

Norrbottningar m.fl

Marita

7 sep 2006 kl. 12:19

Här uppe känns livet inte så kul. Inte en svamp så långt ögat kan nå. Några rödbandade spindlingar, 2 karljohan, några nejlikbroskingar, några ängschampinjoner, 1 sillkremla samt några smörsoppar, är allt som jag har funnit hittills denna höst. Jag har inget hopp om att det kommer att bli nån mer svamp i år.
Har jag fel, eller?

0

Mirja

7 sep 2006 kl. 13:22

VAR bor du?

0

F.d. Lulebo

7 sep 2006 kl. 14:02

Du har nog inte så fel , Marita.
Jag hyser dock visst hopp , eftersom trattkantarellerna brukar komma senare hälften av sep.
Vi försöker vara optimistiska och vänta !

0

per d

7 sep 2006 kl. 19:32

tyvärr är det nog så att med den torra sommar ni haft så kommer där 0 trattkantareller. inte för att vara negativ men realist.

0

Marita L

8 sep 2006 kl. 00:35

Jag bor i Luleå.

0

F.d. Lulebo

8 sep 2006 kl. 07:27

per.d tack för din “peppning”!
Marita -
Jag återkommer med besked när det blir dags och jag har checkat av mina ställen.

0

Carina

8 sep 2006 kl. 09:47

Hejsan!
Vi skall nog inte ge upp hoppet, Har hittat några smörsopp, björksopp, ett par förstörda kantareller, och lite annat smått som jag inte vet vad det var..

0

Marita L

8 sep 2006 kl. 10:07

Tack, F.d. Lulebo och Carina för svaren. Jag återkommer också om jag hittar nåt.

0

F.d. Lulebo

8 sep 2006 kl. 11:59

Hej igen.
Jag har hittat massor av smörsopp , några lärksoppar vid vårt lärkträd och några Karl-Johan . men på tre dagar hade bara två nya dykt upp. Vi fortsätter att hoppas .
Vi hörs.

0

F.d. Lulebo

En strålande glad Marita L

8 sep 2006 kl. 17:24

Har du ploockat svampen i Luleå?
Själv har jag varit ute idag och Halleluja!!!!, har hittat flera björksoppar, citrongula slemskivlingar, mjölskivlingar och en ängschampinjon. Nu finns det hopp.

0

F.d. Lulebo

F.d. Lulebo

8 sep 2006 kl. 17:40

Marita , nej , men strax utanför.Kollade trattisstället idag.
Tomt.
Men vi väntar, eller hur?

0

F.d. Lulebo

Marita L

8 sep 2006 kl. 17:51

Självklart.

0

F.d. Lulebo

F.d. Lulebo

16 sep 2006 kl. 16:40

Nu återkommer jag.
Detta blev dagens skörd.
Hur går det för er , Marita o Carina ?Och Anitha i Umeå?

0

F.d. Lulebo

F.d. Lulebo

16 sep 2006 kl. 17:03

Glömde tillägga - Strax utanför Luleå.

0

F.d. Lulebo

Carina

16 sep 2006 kl. 18:33

Hejsan på er! Var idag och tittade till mitt ställe där jag hittade Svart trumpetsvamp och Trattkantarell, ingen svamp synlig. Däremot har jag hittat bra med Karl-Johan lite Sandsopp Smörsopp, 1 kantarell och fler som var på gång..jag ger inte upp än

Carina i Piteå

0

F.d. Lulebo

Anitha i Umeå

16 sep 2006 kl. 22:07

Hejsan!

Anitha i Umeå hittar mycket karljohan och en del rödbrun stensopp, massor med sandsopp. Har aldrig sett så mycket sandsopp.Tegelsopp, en hel del. Det kryllar av aspsopp.
Har hört rykten om kantareller, men har inte hittat speciellt själv. Jag väntar på sotvaxingen.
Har inte sett en fårticka eller blek taggsvamp. Kremlorna dyker upp lite här och där, mest gröna och gula. Inga sillkremlor.Smörsopp finns det ganska gott om. Trattisarna lyser med sin frånvaro. Smörsopp finns det ganska gott om.

0

Norrbottningar m.fl ...Trattkantarell.. på gång

Carina

18 sep 2006 kl. 19:52

Hejsan!
Nu så är trattisarna på gång..ännu för små att plocka, men det fanns gott om dem i mossan.. nu är det bara att vänta på att de blir lite större..

0

F.d. Lulebo

Maya Käck Ivarsson Hörnefors

19 sep 2006 kl. 08:33

Har hittat jättemånga, jättefina smörsoppar, en K-J, fina tegelsoppar, björksopp , aspsopp, sandsopp samt 10 st kantareller.

0

F.d. Lulebo

F.d. Lulebo

19 sep 2006 kl. 15:18

Jättekul!
Som synes börjar det röra på sig i svampskogen.
Vi ser med tillförsikt vidare.

0

F.d. Lulebo

Lena G

20 sep 2006 kl. 11:31

Underbart att det äntligen börjar röra på sig.
Jag var till Jämtland i helgen - ojj svamp överallt. Ju längre norrut vi kom på hemresan - desto klenare tillgång. Men det är alltså hopp !!

0

F.d. Lulebo

F.d. Lulebo

20 sep 2006 kl. 16:04

Absolut hopp!
Just nu sprutar karl-johan upp ur backen.

0

Norrbottningar m. fl.

Marita L

21 sep 2006 kl. 04:31

Det ser tack och lov ut som om vi kommer att få plocka svamp i Luleå i år igen. Efter att ha varit bortrest så är det jättekul att få gå i skogen igen.

0

Norrbottningar m. fl.

F.d. Lulebo

21 sep 2006 kl. 07:03

Välkommen ut i svampskogen , igen.

0

Norrbottningar m. fl.

Carina

21 sep 2006 kl. 12:05

En bekant hittade ca 3 liter kantareller..hoppas värmen består ett tag till.

0

Norrbottningar m. fl.

Pepe

21 sep 2006 kl. 18:19

Var ute en sväng för ca en vecka sedan i Haparanda men hittade INGET. Började misstänka att det inte skulle bli något alls men efter positiva rapporter från Luleå kanske det är värt att ta en sväng i helgen.
Det ser dock inte så lovande ut, har knappt sett något alls. Man brukar ändå se någon form av svamp, även om den inte är ätlig, på gräsmattor etc. när det är säsong..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone