Hej! Min häst åt upp en ganska stor röd flugsvamp idag och min undran är -vad händer nu?
Tål hästar giftiga svampar? Jag har fattat det som att renar tydligen tål dem, de blir bara lite lulliga.
Vad kan jag göra?
Tacksam för svar!
Renar, hjortar äter röd flugsvamp. De rendrivande samerna i Sibirien dricker renpiss för att droga sig! Detta enligt Ole Högberg vilket han beskriver ingående i sin bok ” Flugsvampen och människan” en mycket intressant bok som var på tapeten här på forumet för några år sedan:)
men är det säkert att hästen åt en flugsvamp och inte en röd kremla? Det vore underligt om hästar åt flugsvampar, då skulle ju hästägare vara rädda för att ha sina hästar ute i hagarna,tror knappast att hästen åt en flugsvamp och den lever säkert idag. Berätta gärna mer tack.
Men det är väl vanligt att både kor och hästar äter svamp och varför inte röd flugsvamp de kan väl inte se skillnad på svamparna antar jag och röd flugsvamp som så många andra smakar inte illa och vad tamboskap av olika raser uppfattar som illasmakande är inte lätt att veta eller hur. Förresten så dör man inte av röd flugsvamp om man ens tar skada av att äta några stycken, vid förtäring av rätt stor mängd inträder yrsel, tidförsjutning och illamående samt en del andra skumma saker som beror på att svampens gift (muskarin, sitt namn efter röd flugsvamp Amanita muscaria) påverkar centrala nervsystemet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.