0 370 visningar

5 svar

Irene A

Mickeleh

17 sep 2011 kl. 21:17

Tror du att det kan finnas ett mörkertal angående EVENTUELLA förgiftningar av rödhattade strävsoppar i Sverige eller världen i öv.Eftersom den av tradition har betraktats som ätlig t o m god samt att vissa symptom KAN har fördröjd verkan, har ev förgiftningsfall fått läkarna/toxikologer att hitta andra diagnoser/samband än svampen..Kan det vara så att många olösta fall av kraftiga allergiska eller autoimmuna reaktioner kan vara utlösta av tex strävsopp?? Vore intressant att höta din åsikt!!

0

Irene A

17 sep 2011 kl. 22:47

Tveksam till fördröjda symptom av svampen.. De förgiftningsfall som är kända från Norge, har varit riktigt akuta och det verkar inte ha varit någon tvekan om vad som har varit orsaken i dom fallen.

Då kan jag föreställa mig två alternativ (som man också var inne på i Norge):
Att man har råkat ut för speciella varianter av tegelsopp som är giftiga (eller extra giftiga), och geografiskt begränsade.
eller
Att vissa omständigheter har gjort att svampen inte har blivit tillagad tillräcklig väl - man kan nog tänka sig att fjällvandrare slarvar en del med det.

Om det känns övermaga att tro att vi är bättre på att laga till svamp här, kanske det första alternativet är troligare?

men.. minns du det här inlägget:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=202709&view=tree&fnr=1

0

Mickeleh

18 sep 2011 kl. 11:21

Tusen tack som alltid du är klok som en bok..Ska skriva en rapport till mina första svamphögskolepoäng och kan behöva lite “spekulativa” fall.
Har bara för mig att några fall i Usa hade fördröjd verkan som resulterade i totalt sammanfall av röda blodkroppar eller dyl,men jag har förmodligen blandat ihop lite av materialet.Letar material just nu och har inte riktigt hunnit läst igenom noggrant….Tusen tack

0

Hans Myhre

18 sep 2011 kl. 15:42

I Norge har vi funnet ut at varmebehandling minst 15 minutter med høg varme er tilstrekkelig til å ødelegge stoffet som skaper problem med Tegelrød bjørksopp

0

Birgitta D

18 sep 2011 kl. 19:22

Lycka till med svampettan. Nu är du fast i högdkoleträsket och kommer inte loss förrän alla kurser är nedlagda.

0

Birgitta D

18 sep 2011 kl. 19:22

Lycka till med svampettan. Nu är du fast i högdkoleträsket och kommer inte loss förrän alla kurser är nedlagda.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone