0 326 visningar

8 svar

Hjälp med lite från idag

"JAS" Helsingborg

17 sep 2011 kl. 21:21

Serie 1. Idag besökte jag och sonen Leo ett för oss nytt område = Norr om Röstånga samhälle, finns ett mindre slättområde. På slätten ligger Gällabjer, en mjukt rundad kulle, som höjer sig ca 50 meter över omgivningen. Naturen här är omväxlande, med bokskog, alkärr, betesmarker med vackra björkhagar och enefälader. I betesmarken hittade vi toppig vaxskivling, vit vaxskivling och en hel del annat och så denna röksvamp som fanns i mängder men jag är osäker på vilken det är och önskar hjälp med den.

0

"JAS" Helsingborg

17 sep 2011 kl. 21:29

Serie 2. En spindling kanske men vilken då? I närheten en, ek och björk i betesmark.

0

"JAS" Helsingborg

17 sep 2011 kl. 21:35

Serie 3. En interiörbild från kullens (det är en gammal vulkan) sluttning och så en Grå kamskivling Amanita vaginata
(perfekta exemplar tycker jag) och en Phallus impudicus, Stinksvamp.

0

Karl S

17 sep 2011 kl. 21:38

1. En Calvatia.
2. Cortinarius pholideus, vanlig med björk.

0

"JAS" Helsingborg

17 sep 2011 kl. 21:48

Tack Karl! Jo det är jag oxå inne på men vilken Calvatia, det lutar ju inte åt långfotat och inte åt skål så vilken då?

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2011 kl. 09:25

Inga fler förslag angående röksvampen?

0

Karl S

18 sep 2011 kl. 15:17

Jo jag lutar nog oxo åt Calvatia excipuliformis.

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2011 kl. 16:20

Men inga av dem jag såg, och det var många, hade långa “fötter” ? Jag skriver att jag INTE lutar åt!

0

Birgitta D

18 sep 2011 kl. 18:17

Apropå stinksvamp så har ni många där nere av alla de sorter stora som små.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone