0 322 visningar

9 svar

En spindling?

"JAS" Helsingborg

17 sep 2011 kl. 21:57

Det är svårt att lägga in flera serier i en tråd i dag så jag gör en ny men bara en bild, eftersom jag bara tog en bild, sedan kom det en regnskur så det blev inget mer. den växte i fuktig granskog, hoppas någon kan ta den på bara en bild, jag har ju sett den förr men det har inte blivit av att jag fotat den, så hjälp!

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2011 kl. 09:24

Ingen?

0

Irene A

18 sep 2011 kl. 09:25

Umbraspindling kanske?

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2011 kl. 09:53

Jag vet ju att det inte är lätt med bara bilder och framför allt bara en bild och när jag googlade så blev jag inte ett skit klokare snarare förvirrad för där fans en hel uppsjö med olika varianter som alla kallas för Cortinarius brunneus och jag har ett kollekt som bestämts till just Cortinarius brunneus och inte är de speciellt lika!?

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2011 kl. 16:25

Var är Karl S. nu då?

0

Birgitta D

18 sep 2011 kl. 19:43

Du har som vanligt inte de lättaste frågorna på forumet. Däremot har du en underbar liten son. Krama Leopold.

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2011 kl. 20:20

Han fick den precis, hälsa Sven och tack för igår och här kommer en spindling till med ett ? efter:)

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2011 kl. 20:34

Glömde skriva att jag bara har en bild på denna oxå grr:( växtplats fyledalen, kalkhaltig lermark i bokskog om det nu kan hjälpa!?

0

Karl S

18 sep 2011 kl. 21:23

JAS, som du vet efter alla diskussioner vi har haft här, så behövs rätt mycket data om ett spindlingsfynd om man ska kunna komma med en vettig diagnos.

Bild 1. Först hur stämmer färgerna? På min skärm har fruktkroppen en rosabrun ton; om det var den verkliga färgen så kan det knappast vara C. brunneus. Sen vet du mycket väl att vi behöver ett snitt; du kunde snitta det minsta exemplaret. Var det kalkrik granskog? En sällsynt art som växer i sådan miljö, och som kan ha ungefär dom färgerna är C. procax i gruppen av svartnande spindlingar, Den har exceptionellt små sporer.

Din sista bild: Ser lite ut som C. raphanoides, som jag tror kan växa i bokskog. Även här behövs mer data, snitt etc.

Dina fynd ser kul ut, vore bra att få dom bestämda.

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2011 kl. 23:29

Jo jag vet Karl men ibland blir det för många arter och när man är på exkursion så vill man hänga med och när jag fotar och skall göra det ordentligt så tar det ju sin lilla tid så ibland blir det lite svamp i “slasken” och tyvärr så har båda dessa hamnat där. Bild 1 överensstämmer bra i färgen med verkligheten och den är fotat i Verla gammelskog förra året och jag hittade den i “slaskmappen” så det får bli som det blir med artbestämningen :( Jag tackar dig i alla fall för ditt engagemang :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone