0 772 visningar

15 svar

Stjärnhovstryffel?

Peter

27 sep 2003 kl. 21:50

Har en rapport under “Sällsynta svampar” ang. stjärnhovstryffel. Ta gärna en titt.

Vad tror ni? Kan det vara den? hur sällsynt är den?

0

Peter

28 sep 2003 kl. 10:52

Jag kan tillägga att den var väldigt hård. Jag skar av en bit med kniv. Det gick inte att “plocka” bort bitar.

0

Irene

29 sep 2003 kl. 09:51

Om tryffeln var stor, uppemot 4-5 cm eller större, kan det nog vara stjärnhovstryffel du har hittat. Lukten ska ju komma med åldern.
Om den är 2-3 cm eller mindre, kan det även vara någon Tuber-art, men de är ännu ovanligare (eller svårare att hitta).

0

Peter

29 sep 2003 kl. 21:47

Det var två “sammanväxta” knölar, så vitt jag minns. Var och en runt 5 cm. Knöliga.

Är den väldigt sällsynt?

Något att ta vara på? Eller hellre låta sitta kvar?

0

Kristina

30 sep 2003 kl. 16:20

Hej.
Intressant fråga som jag hakar på, eftersom jag ofta är i dom skogarna och plockar svamp.  Visst får man väl plocka den????, om man nu skulle råka hitta försås, för den är väl sällsynt? Jag har hört att man kan få rejält med betalt för den också.
Hoppas någon kan svara.

0

Peter

30 sep 2003 kl. 16:25

Om jag bara kunde hitta någon som vill betala för den så... ;)

Jag låter den gärna sitta om det behövs för fortlevnadens skull. Men om den ändå bara förfars så är det nästan en plikt att ta hand om den.

Eller så kan jag berätta var jag hittade den, om någon är intresserad av att se den. Den är ju ändå sällsynt. Dock inte för att någon skall plocka upp den.

0

Kristina

1 okt 2003 kl. 18:33

Hej igen, du (vi)får visst inga svar.
Jag har alltså hört att den skall vara sällsynt, eller åtminstånde svårhittad, och att den växer bara kring Stjärhov, därav namnet…
Sedan har jag också hört att restauranger betalar en hel del….och att man alltså får plocka den. OBS! Detta är bara vad jag hört….
Synd att ingen kunnig kan svara.

0

Michael Krikorev

2 okt 2003 kl. 15:48

Stjärnhovstryffel är funnen just i Vidingsjö på flera olika lokaler. Så förmodligen har du artbestämt den rätt.

Den är god färskriven i pastasås eller i aromsmör. När den är omogen påminner smaken om mandel eller valnöt, när den sedan mognar övergår smaken med dragning åt gorgonzola.

Mycelet i marken borde inte ta skada av att du plockar fruktkropparna, men lämna gärna kvar en del ex. för sporspridningens skull.

0

Michael Krikorev

2 okt 2003 kl. 15:53

Vad beträffar penningvärdet för stjärnhovstryffel så är den inte lika eftertraktad som de “äkta” tryfflarna (släktet Tuber), som odlas på flera håll i sydeuropa, och som på senare år även hittats på Gotland.

Läs mer på:
http://www.mykopat.slu.se/ex/chriswww/hemsid.html
http://www-internt.slu.se/nyheter/readmore.cfm?391

0

Peter

2 okt 2003 kl. 16:50

Jag tackar för de orden. Skall lyda ditt råd och använda den i en pastasås, men jag skall låta den mogna först.

Om ingen annan hinner före, förstås… ; )

0

Kristina

2 okt 2003 kl. 17:16

Jag tackar också.

0

Åsa

17 aug 2005 kl. 09:01

Hittar inte din rapport. Men däremot fann jag vad jag tror en stjärnhovstryffel i helgen ute i Sthlms skärgård. Den var stor som ett kålhuvud och formligen stank Brieost. Jag tog hem den för att artbestämma den men sen fick den gå till komposten då den var rätt bjuk i konsistensen. Jag har aldrig sett en tidigare.

0

susanne

28 aug 2006 kl. 13:25

Jag har hittat något somenligt svampböckerna ser ut som stjärnhovstryffel, men den är gråsvart inuti. Vad kan det vara

0

klas Jaederfeldt

28 aug 2006 kl. 15:54

använd den förnämliga sökfunktionen på huvudsidan
tryck in Stjärnhovstryffel 2

så kommer bilder av den, + lite text

0

Svampnörden

28 aug 2006 kl. 18:01

Jag har faktiskt hittat stjärnhovstryffel men kan inte minnas den som hård eller gråsvart inuti utan ganska fast utan skal med kritvitt kött som inte ändrar färg.
Det var så att en släkting hade stuga i katrineholmstrakten där det tydligen ska finnas ett litet bestånd. Från tomten till denna stuga så tog jag med mig ett plommonträd eller rättare sagt 4 st plommonträd med jordklump för att plantera i stava utanför stockholm där min pappa bor. Hursomhelst efter två år så går jag och min far där och tittar på nyplanteringarna när jag sticker ner handen för att känna lite på planteringshålet, och där finner jag en klump stor som en normalstor vinterpotatis. Jag hade aldrig sett något liknande och inte far heller så där står vi och smular sönder den samtidigt som vi kliar oss i huvudet. Då kläcker jag idén om att det måste vara tryffel och efter idogt letande så kommer jag fram till att det måste vara stjärnhovstryffel som annars inte finns i stockholmstrakten!
Kul var det att hålla en sådan raritet i handen men synd att jag inte var lite snabbare i huvudet så jag kunde använda den i matlagning.

0

klas Jaederfeldt

28 aug 2006 kl. 23:32

susanne det är nog rottryffel

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone