0 425 visningar

7 svar

Stora och många kantareller i år

Frasse/Olle

17 sep 2011 kl. 22:23

Vill dela med oss utav dom härliga kantareller vi har plockat på vår årliga tur till Dalarna. Bilderna visar dels en av alla stora kantareller vi hittade, 125 gram vägde denna. Den andra bilden visar hälften av skörden av totalt 82 kilo kantareller. Hoppas bilderna kommer med.

Kantarell 125 gram samt 42 kilo kantareller.

0

Enelie, lkpg

17 sep 2011 kl. 22:43

Det var inte illa:)
En jätteskörd!

Själv så hittade jag 1 st. idag. så lite avis får man väl va´;)

Men det finns mycket Trattkantareller nu så jag gick inte tomhänt hem.

0

johan

18 sep 2011 kl. 15:00

var ni Dalarna?

0

Herrman

19 sep 2011 kl. 13:07

vackert!!

0

Ingrid Ottosson

19 sep 2011 kl. 18:51

Trevligt att se…Så mycket kantareller, Hur lång tid tog det att plocka 21 kg, som var på bilderna? vad gör ni med alla?

Själv plockar jag en hel del i skåne, men så mycket finns inte i skåne iaf inte här vi bor. Värmland står det på alla lådor med kantareller dem säljer i affärerna, så där måste vara otroligt mycket.
Just nu är det tid för taggsvamparna som är så goda..

0

h. k-holmen

19 sep 2011 kl. 19:04

Woow, grattis!

0

Frasse/Olle

19 sep 2011 kl. 19:30

Hej Ingrid!
Det är ca. 37 kg som du ser bilden, inte 21 kg som du skrev.
Vi plockade 82 kg på 5 dagar, vilket gör ett snitt på ca. 16,5 kg per dag. Vad vi gör, vi rensade 35 kg till oss själva som vi förvällde och frös in. Det blev 15,2 kg förvällda kantareller, eller 7,6 kg/per person.
Dom har vi för att avnjuta tills nästa säsong börjar. Jag ger också bort som present ibland när det är någon som fyller år. Resterande sålde vi till folk som beställt, det finanserade vår resa. Och tack till er alla för uppskattningen.

0

Madde Småland

20 sep 2011 kl. 09:41

Grattis! Inte ngn dålig skörd på bara 5 dagar:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone