0 695 visningar

11 svar

Spindlingar litt

SvenD

18 sep 2011 kl. 11:56

Eftersom det förekommer så  mycket spindlingar i “mina” skogar skulle jag vilja fördjupa mig i ämnet. Kan någon rekommendera speclitt eller sajt med bra bildmaterial?

0

Elisabeth Jansson

18 sep 2011 kl. 14:00

Cortinarius Flora photographia det är pärmar som Brandrud Lindström Marklund Melot och Muskos har gjort ett blad för varje art den är inte komplett ska komma en ny pärm har man sagt i flera år.
Siv Muskos har distribuerat pärmarna.Det är nog det bästa när det gäller Cortinarius

0

Karl S

18 sep 2011 kl. 15:06

Det bästa? Jag känner mig kränkt ;=)
Sven, kolla in:
http://karl.soop.org/Svenska/mycopub.html

0

SvenD

18 sep 2011 kl. 23:44

Tack båda för tips! Har Marchands Champignons du nord et du midi 7 & 8
men den är lite ålderstigna (1983/84)
och väl mest anpassade för Syd-och
Mellaneuropa.
Stämmer det att det kan finnas upp till 900 arter i Norden och att endast hälften är namngivna (uppgifter från FuNo)?

0

Karl S

19 sep 2011 kl. 18:13

Jag tror det finns betydligt fler Cortinarius-arter än så i Norden. Det är sant att många saknas i Funga N.

0

Karl S

Elisabeth Jansson

20 sep 2011 kl. 00:16

Hej!
Du ska inte känna dig kränkt,mitt första spindelskivlingshäfte hade du skrivit Vi studerar spindelskivlingar,det har jag haft stor nytta utav.
Sedan skulle jag köpa det andra men det var slutsålt!

Vad är skillnaden på den nya upplagan av Vi studerar spindelskivlingar?
Finns det några bilder?

Jag gillar inte pärmarna tittar nästan aldrig i dem,men jag kom över dem till ett förmånligt pris!
Tacka vet jag en bok som man kan ligga och läsa i!!!!

0

Karl S

SvenD

20 sep 2011 kl. 11:34

Håller med Elisabeth. Har haft mycket glädje av “Vi studerar sp.”
men skulle vilja ha något mera handfast med bilder. Varför inte ge ut en fotobok med titeln “Våra 100 vanligaste spindlingar”. Kanske ingen kioskvältare men vi är nog många här på forumet som skulle köpa.

0

Karl S

Karl S

20 sep 2011 kl. 18:12

Tack för synpunkter, mycket värdefullt.
1) Elisabeth, fick du en tidigare utgåva av Vi studerar…? Den senaste har spiralbindning, och jag ligger ofta i sängen och läser den!

2) Jag menade nu inte den boken, utan Cortinarius in Sweden, där har du massor av färgfoton. Oxo spiralbindning.

0

SvenD

20 sep 2011 kl. 20:46

Tack för tips! Jag ska jobba vidare
på de två arterna!

0

SvenD

20 sep 2011 kl. 20:50

Aj då, det senaste inslaget från mig hamnade i fel tråd! Skulle tillhöra tråden Svampfrågor. Så går det när man är för frågvis här på forumet!

0

Karl S

Elisabeth Jansson

21 sep 2011 kl. 00:54

Hej igen!
I mitt spindelskivlingshäfte Vi studerar spindelskivlingar har jag skrivit köpt hösten 1989 det gavs ut genom SMF 80 sidor med grön pärm.
C.pericomis bestämde jag genom häftet,den var väldigt ovanlig i mina skogar,men i år finns den i nästan varenda skog,och jag tycker att den är inte ovanlig längre,doften av “citronkaka” är underbar.

Vad är det som skiljer i den nya upplagan av Vi studerar spindelskivlingar? ,mot häftet jag hade???? Är det samma indelning som tidigare,kan jag ha nytta av det häftet?

Boken Cortinarius in Sweden finns den bara på engelska?
Har den aldrig funnits på svenska.Jag föredrar hellre tysk svamplitteratur än engelsk.

När jag skrev pärmar så menade jag Cortinarius Flora photographia de är opraktiska!!!!

0

Karl S

Karl S

21 sep 2011 kl. 18:34

Ja C. percomis är underbar.

Den lilla boken Vi Studerar ... är uppdaterad och moderniserad. En del beskrivningar har bytts ut.

Cortinarius in Sweden gavs först ut på både engelska och svenska, men det blev för mycket arbete med att underhålla båda. Den används i fler än 30 länder i världen, nu i 12e utgåvan, och även om jag inte är förtjust i engelska är det tyvärr det enda gemensamma språket (jag skulle föredragit franska!). Jag bör tillägga att det finns bara färgbilder på arter som saknas i Flora Phot., Marchand och en del andra standardverk.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone