Har nu hittat 4 olika lokaler med Smultronkantareller. Alla inom ett avstånd av 4 km på gammal tallhed. Antalet fruktkroppar är få mellan 3-6 st, så förutom det ex som jag tog för artbestämning har resten fått stå kvar. Jag hoppas dom kommer att föröka/sprida sig med tiden.
Dom är bara så himla fina.
Smultronkantarell
Det är vackert i Jukkasjärvi Anne! Var där tidigt 90-tal och drack drinkar i isglas inne i Ishotellet. Jag åkte både hundspann över isen och åkte renkälke. Var även nere i gruvan. Det enda som var jobbigt var att jag fick 2 vänsterskor på skoterkängorna ;-). En mäktig upplevelse som jag aldrig glömmer.
Det är vackert även på sommaren! Numera har vi även ett Ishotell sommartid, hör och häpna! Har inte varit och kollat in det men det ska finnas där. Sen finns det en massa andra aktiviteter att ägna sig åt den här tiden på året. Inte minst så kan man plocka/leta en del ovanliga svampar. :)
Det bästa är kanske att man inte riskerar att behöva ha två vänsterskor på skoterskorna. :)
Ha ha ha! Ja det är ju klart att man slipper det sommartid! Det var iallafall en toppenvistelse. Och soppan, jag glömde nästan, kokad på shiitakesvampen som odlades i gruvan. Har aldrig ätit en sådan god soppa. Lyckliga du som får bo i Jukkasjärvi! Ha det gott och lycka till med svampsökandet!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.