Jag plockar ofta kantareller, men vill nu bredda mitt kunskapsförråd. Så jag vandrade lite och plockade lite allt möjligt.
Jag numrerade bilderna 1-5 och misstänker att svamp 2 är sillkremla och att svamp 5 är karljohan eller någon annan sopp (brunsopp kanske?)
Kan ni svara på vad 1-5 är för svamp blir jag tacksam.
Identifiering
1: Hör till gruppen strävsoppar, ätlig.
2: Den högra svampen är rimskivling (fd. rynkad tofsskivling), ätlig. De övriga är kremlor, men osäker på vilken/vilka arter.
3: En kremla, förmodligen tegelkremla.
4: En kremla, förmodligen vinkremla eller närstående.
5: Karljohan, ätlig.
Om du hade tänkt äta kremlorna rekommenderar jag att du smakar på alla exemplar först och försäkrar dig om att de är milda i smaken. Bränner det på tungan efter en stunds tuggande så är det en oätlig kremla. OBS! Smaktestet gäller endast kremlor och inte andra skivlingar. Läs mer om kremlor:
http://svampguiden.com/kremlor.asp
Ej Källberg, det skulle vara bra om du tar svampbilden med ljusgrå bakgrund.
Och gärna att en svamp är snittad så att man kan se köttet.Det skulle underlätta för experterna.Det finns mera en 50 svamp i Sverige.
Annars ser det ut som om din foto är tagen vid Rio Carneval.
Milda kremlor med neutral smak passar också i blandningar tycker jag.
Sillkremla kanske bör användas för sig och till rätter med marint innehåll.
Rimskivling är god som både stekt och stuvad och är mild och funkar också som blandsvamp eller för sig, beroende på tillgången.
Man ska visst inte äta alltför stora mängder av den, har jag sett varningar om.
Lite synd, för den hör till de få arter som i alla fall jag hittade rejält av förra året!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.