0 257 visningar

8 svar

Identifiering blandat

Källberg

7 sep 2006 kl. 14:17

Jag plockar ofta kantareller, men vill nu bredda mitt kunskapsförråd. Så jag vandrade lite och plockade lite allt möjligt.

Jag numrerade bilderna 1-5 och misstänker att svamp 2 är sillkremla och att svamp 5 är karljohan eller någon annan sopp (brunsopp kanske?)

Kan ni svara på vad 1-5 är för svamp blir jag tacksam.

Identifiering

0

Källberg

7 sep 2006 kl. 14:19

Nästa 2 bilderna…

Identifiering

0

Bo E

7 sep 2006 kl. 14:27

Mina gissningar:
1.björksopp
2-4 kremlor
(är du säker på att 2 och 4 inte är samma art?
5.stensopp

0

Kapten Hammock.

7 sep 2006 kl. 14:38

Den som är längst till höger på bild 2 ser mer ut som en rimskivling tycker jag.

0

Michael Krikorev

7 sep 2006 kl. 14:41

1: Hör till gruppen strävsoppar, ätlig.

2: Den högra svampen är rimskivling (fd. rynkad tofsskivling), ätlig. De övriga är kremlor, men osäker på vilken/vilka arter.

3: En kremla, förmodligen tegelkremla.

4: En kremla, förmodligen vinkremla eller närstående.

5: Karljohan, ätlig.

Om du hade tänkt äta kremlorna rekommenderar jag att du smakar på alla exemplar först och försäkrar dig om att de är milda i smaken. Bränner det på tungan efter en stunds tuggande så är det en oätlig kremla. OBS! Smaktestet gäller endast kremlor och inte andra skivlingar. Läs mer om kremlor:
http://svampguiden.com/kremlor.asp

0

Franco Matli

7 sep 2006 kl. 14:53

Ej Källberg, det skulle vara bra om du tar svampbilden med ljusgrå bakgrund.
Och gärna att en svamp är snittad så att man kan se köttet.Det skulle underlätta för experterna.Det finns mera en 50 svamp i Sverige.
Annars ser det ut som om din foto är tagen vid Rio Carneval.

0

Bo E

7 sep 2006 kl. 16:44

Naturligtvis är det en rimskivling med bredvid kremlorna.
Den såg mer ut att ha kommit med på bilden av misstag!

I övrigt verkar alla svar vara väl överens.

Att definiera kremlor utifrån enbart foton är som sagt inte lätt!

0

Källberg

7 sep 2006 kl. 16:50

5:an (karljohan) åkte ned i kastrullen med gula kantareller och höstkantareller som jag plockat idag. Det blev en god sås med grönpeppar, mjölk, mjöl, smör, soja, kalvfond, persilja. MUMS!

Skivlingen och kremlorna vet jag inte riktigt vad jag ska göra med…

0

Bo E

7 sep 2006 kl. 16:59

Milda kremlor med neutral smak passar också i blandningar tycker jag.
Sillkremla kanske bör användas för sig och till rätter med marint innehåll.

Rimskivling är god som både stekt och stuvad och är mild och funkar också som blandsvamp eller för sig, beroende på tillgången.
Man ska visst inte äta alltför stora mängder av den, har jag sett varningar om.
Lite synd, för den hör till de få arter som i alla fall jag hittade rejält av förra året!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone