0 432 visningar

3 svar

vad plockar/æter ni ??

den danske svampe

18 sep 2011 kl. 23:02

har sjælv varit meget lyckosAam i år med at finde mange nye spise svamper då jeg flyttet fra aalborg til horsens. men besøger “mine svampeskover ” i det nordjyske stadigt,

hitills i år har jeg samælet og spist føljende.

kantarell
trattkantarell
svart trumpetsvamp
hattmurkla
nejlikbroskskivling
karl johan
bjørksopp
aspsopp
gulrød bjørksopp
fjællsopp
pepparriska
granblodriska
røksvamp
stoltfjællskivling
blåmusseron
blektaggsvamp
ængschampinjon
blomkålsvamp
løkbroskskivling

alla har varit en gastronomis upplevelse, men kantarell ær noet øverreklameratlort…..ss

smørstekta løkbroskivlingshattar ær en højdare liksom svart trumpet, trumpette de la morte,

steg i smør med fløde. tunnskivad frisk karl johan med pressade citron extra virgin oliv oile med riven parmesan flingsalt og frisk estragon er heller ikke så ringe…
sylted piggsvamp skall heller ikke glemmes men den ær best efter 1 år.

vad samler ni andre og vad ær jeres favoriter ?

0

Boman

19 sep 2011 kl. 08:18

Det var en redig lista du har!
Plockar många arter och favoriterna varierar. Kantareller är ingen favorit, som tur är eftersom våra skogar är små och “alla”  letar efter dem. 
Gott igår till biffen, inlagda små pepparriskor. Idag ämnar jag göra en sats finsk svampsallad.
Möjligen hämtar jag in granblodriska, som växer under en gran på tomten, till frukostmackan.
Väntar på att Sotvaxingen ska dyka upp här, en stor favorit! Rimspindlingarna har haft sin period men finns fläckvis ännu.

0

den danske svampe

19 sep 2011 kl. 13:41

den førsta av veckans 4 svampskogar ær så skørdad. en lille skov 15 km vest fra aalborg med 180 000 invånare hvor der bevisligen ikke varit en svampplockare på 14 dagar !!!!!! helt otroligt. inte många danskar som kan något om svampar. det blev så 10 kg karl johan, aspsopp, taggsvamp och kantareller till mig på 3 timmar. skall nog kunna bli 30-40 kg i allt æven denna vecka.
hørde ni tv 4 kocken i morse som sa att taggsvamp ær hans favorit. han ær ikke helt fel på det. prova att sylta den i 1 2 3 lag och spara den 1 år min årgång 2010 ær fantastisk nu !

0

vad plockar/æter ni ??breaking news

den danske svampe

19 sep 2011 kl. 17:31

tips till er som plockar taggsvamp. efter rekommendationen i tv 4 s nyhetsmorgon i dag i mitt køk om att taggsvamp ær bæsta svampen så kan ni nog sælja till de bæsta restaurangerna i sverige. hon som vann sveriges mæsterkock frågade om man kan køpa taggsvamp men fick svaret nej den måste man finna sjælv…sålde selv 1 kg till aalborgs beste restaurang i dag. meget læyysolgt efter reken i tv 4 !!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone