Hade igår med mig en 14-årig tjej i skogen och hon hittade lite annorlunda kantareller.. Hon själv tänkte inte på hur annorlunda de var så vet inte ifall hon hittade dom i själva bokskogen eller i granskogen. Dessa 2 skogar går ihop och hon sprang omkring i bägge och plockade kantareller.
Min första tanke var att kanske det kunde vara ametistkantarell men kunde inte se några fjäll bara den här konstigt röda kanten.
Visst har jag sett kanter som ändrat färg när svampen blir dålig men röda? Aldrig upplevt! Lukt och konsistens upplever jag som på vanliga kantareller men ngt mindre i storleken.
Någon som sett ngt liknande? För det är väl trots allt inte en ametistkantarell ändå, eller?
Kommer 3 bilder, en tyvärr lite suddig och efter dessa kommer 2 bilder på en trattkantarell från bokskogen, nog den största jag sett! :D
Tack på förhand:)
Tack Hans, ditt svar gav mig iaf bekräftelse på att det inte är vanligt med dessa röda kanter:)
Kan tillägga att på bild 2 har jag skurit bort en del av den röda kanten, annars gick den runt hela hatten på de 3 exemplaren hon plockade. Såg lite ut som att hatthuden var för stor och hängde ner som en slöja.
Hej JAS, nej det är en liten bokskog som ligger ett par km hemifrån. Brantåsas bokskogar har jag aldrig varit i. Tänkt åka dit många gånger men tiden räcker aldrig riktigt till:)
skulle det stå.. Ber om ursäkt innan ngn språkpolis rättar mig;)
Är det någon annan som sett en sån här röd kant innan? Någon som har en fundering på hur/ varför det blivit så här? Mina egna funderingar går till att vädret och växtplats kanske kan ligga bakom men på enbart 3 ex?
I skogarna de hittades har jag plockat svamp de senaste 5 åren och detta är första gången jag sett det.
Tar gärna emot alla tankar och funderingar ni sitter inne med när ni sett dessa bilder, själv känner jag mig bara förvirrad;)
Tack igen på förhand:)
Kan det vara någon parasitsvamp? Men det ser ju ut som om hatten har fått fnatt:) Spännande är det i alla fall. Ta dig tid till att besöka Brantaåsa det är ju bara ett par mil det rör sig om. Och låt språket utvecklas, ungarna hittar på så mycket skitord så jag tycker att Konfundersam är en riktig höjdare:)
Ok, då låter jag ordet konfundersam fortsätta beskriva situationen:) Har av ngn anledning börjat använda det vid vissa tillfällen men då det inte finns med i SAOL valde jag att rätta mig själv;)
JAS: Kan inte se några tydliga tecken på att det är parasitsvamp utan mer som du skrev att hattarna har fått fnatt;)
Ska försöka få tiden att räcka till ngn helg framöver för att besöka dom skogarna. Genom skogen hemifrån mitt tar det egentligen bara 15 min så det är samma tid som flera andra av mina ställen:)
Får kolla efter nya exemplar av dessa konstiga rödkantade kantareller när det blir dags för nästa tur till den här bokskogen. Tills dess verkar det förbli ett mysterium;)
Tack Asiankitten:) Det är en bra tanke men tror inte det beror på det. Här hemma har det regnat nästan varje dag de senaste 3 veckorna och ngn torka har vi egentligen inte haft alls här hemma i sommar.
Tack Emil:) Kantarellvaxing hoppas jag på att hitta så småningom men nu är det kantareller på alla 3 bilderna:)
Det är jättebra att ni kommer med förslag. Ngt kan till slut ge svar på vad som gett denna röda kant:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.