0 154 visningar

7 svar

Vit kantarell?

Annicka

27 sep 2003 kl. 22:16

Hej ! hittade idag 27 sept “vita kantareller de är riktikt vita men de går inte ihop utan har ett slut/början. Den har åsar ända ner till foten. Finns det någon som kan säga vad det kan vara?

0

Irene

29 sep 2003 kl. 08:36

Det finns visserligen vita kantareller, men det du beskriver, låter som en mussling av något slag. Är det tänkbart att den växte på någon stubbe (eller vedrester i marken)?

0

Annicka

30 sep 2003 kl. 12:03

Ja det gjorde den faktiskt. den liknar en pappers strut som inte går ihop. Är den ätlig? Kan inte hitta den i någon av mina svampböcker Tack för ditt svar.

0

Irene

3 okt 2003 kl. 08:33

Om de ser ut som på den här bilden, är det öronmussling, Pleurocybella porrigens (Bohusläns landskapssvamp):

http://www.mycosoc.dk/Issues/Vol47/svampe47.htm

Det finns andra vita musslingar också, men de blir sällan så stora och har inte heller samma upprätta, strutliknande växtsätt som denna.

0

Lasse

3 okt 2003 kl. 14:59

Intressant, jag har sett denna svamp några gånger i skogen och undrat vad det är. Är den ätlig? God?

0

Irene

3 okt 2003 kl. 23:56

Det råder lite delade meningar om den, men här i Svampguiden står det att öronmusslingen är ätlig (hittar den inte i mina trakter, så jag har ingen egen uppfattning…).

Ostronmusslingarna anses vara närbesläktade arter, och det är ju delikata svampar med bra tuggmotstånd.

Har också läst att man handlar med öronmusslingen som matsvamp i USA(Angel´s Wings).

0

Annicka

4 okt 2003 kl. 13:00

Tack Irene! DEt är denna svampen som vi plockade. Ska läsa lite om den och om den visar sig vara en säker svamp ska jag prova. Återkommer med mitt smakresultat. Tack

0

Gunilla Haglöf

14 okt 2003 kl. 13:09

Hej Annicka, Öronmussling brukar jag kalla “Baconsvamp” Jag brukar hårdsteka den och salta rätt mycket då smakar den likt bacon. Det är bra för mig eftersom jag är vegetarian. :o)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone