0 7401 visningar

13 svar

Ni som äter Strävsoppar!!

Mickeleh

19 sep 2011 kl. 10:34

Nyfiken på Er som äter strävsopparna.
Har ni blivit dåliga av dem någon gång?(Lätt illamående till akut magsjuka,tom sänkt medvetandegrad?)
Hur tillagar NI dem?
Hur stora mängder äter NI?

Alla svar är bra svar!!

0

Rikard

19 sep 2011 kl. 11:48

Jag käkar såna nån gång ibland, senast i helgen. Hittade en med ljusbrun/orange färg som först fick komplettera trattkantarellerna på stormköket och sen fylla ut en blandstuvning på kvällen. Så det blev väl inga stora mängder, tog övre lagret på en medelstor hatt.

Tillagningen var alltså vanlig stekning med andra svampar. Jag tycker inte att dom är så kul på egen hand, vill hellre hitta KalleJohan.

Krasslig har jag inte blivit nån gång iallafall.

0

Svampnörden

19 sep 2011 kl. 12:05

Steker dem alltid med andra svampar…har aldrig blivit dålig av dem. Har det hänt dig eller vadå?

0

Mickeleh

19 sep 2011 kl. 12:21

Äter dem inte själv,har smakat dem någon gång men blev lite knepig i magen,om jag minns rätt. Anledningen att jag frågar är att jag skriver ett arbete om Strävsoppar,framförallt röd/orangehattade. Det finns en massa rapporter runt om i världen,Norge bl.a, som berättar om diverse förgiftningsfall(lättare till mycket allvarliga)som sätts i samband med just dessa.Kan finnas anledning att tro att det(kanske) kan finnas fall även i Sverige.Att man kan få problem med magen av dåligt tillagade är idag allmänt vedertaget men vore intressant att veta mer om detta!!.Så alla svar är bra svar!!

0

Lena Strömstad

19 sep 2011 kl. 13:01

Vi blir inte dåliga av sträsvopp. Steker den med annan svamp. Jag steker alltid svamp väldigt länge. Gillar knaperstekt. Tycker inte att det är något speciellt med strävsoppar och plockar bara dom extra fina, för att fylla ut. Vi hade det som förrätt vid en Halloween då vi bara åt svart och orange mat, då blev det en större mängd än när man bara fyller ut med den.
Varken jag eller någon annan i familjen har blivit dåliga av dom. Men vi blir sällan dåliga av någon mat… vi blir aldrig magsjuka..peppar, peppar :-)

0

Skogsfrun i Obbola

19 sep 2011 kl. 13:05

Tegelsopp är favoritsvampen i det här huset. Den finns nästan alltid med efter svampplockningsturerna. Vi har alltid mått bra efteråt, men så tillagar jag också svampen länge. Kokar ur vätskan först och steker sedan och tillsätter grädde eller liknande, låter puttra. Totalt brukar det nog bli minst 20 minuters tillagning.

0

buffy

19 sep 2011 kl. 13:11

Sänkt medvetandegrad, är det typ paltkoma du menar?

Vi äter strävsoppar, tegelsoppar, aspsopp, fläcksopp, ja typ rubbet. Vi torkar dem numera innan tillagning eftersom alla soppar blir godare när de torkats. På höst/vintern äter vi väl en rejäl dos såna kanske en ggr/vecka. Det beror ju på tillgång aktuell höst, i år har vi inte hittat så många.

Vi har inte blivit dåliga i magen. Våra medvetandegrader fluktuerar över dygnet.

0

Kalonn

19 sep 2011 kl. 13:53

Inga strävsoppar ska ätas råa, de måste kokas/stekas. Det gäller även torkade.

0

Mickeleh

19 sep 2011 kl. 14:43

Paltkoma har jag för mig är ett ganska allvarligt syndrom som bara kan hävas av ganska stora mängder Skogsstjärna…Med medvetandegrad menar jag egentligen märkbar förädring i allmäntillståndet…Håller med om att ordvalet var dåligt men har en del i huvudet just nu och med 2 sjuka barn hemma kan det bli lite konstiga uttryck!!

0

buffy

19 sep 2011 kl. 15:05

Skogsstjärna äter vi mycket sällan, vilket sannolikt är roten till våra problem m paltkoma.

Men skämt åsido, så har vi inte märkt några förändringar av vårt mentala el kroppsliga allmäntillstånd efter att ha ätit strävsoppar, vilket vi har gjort regelbundet sedan 2005, innan dess bara sporadiskt.

Givetvis tillagade efter torkningen, oftast i gryträtter med rätt lång tillagningstid.

Min mamma och hennes man äter också gärna strävsoppar när tillfälle ges. Mannen är mycket överkänslig mot trattkantareller men har ej reagerat på annan svamp.

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2011 kl. 15:14

Förr på 60-70 och 80talet åt vi massor av strävsoppar, farsan var ihop med en finländska på 80talet och det plockades mycket svamp och det blev mycket blandsvamps soppor, stuvningar och grytor. Själv har jag så sent som förra säsongen plockat massor av apelsinsopp och åt så klart upp alla i olika rätter och jag har fortfarande en hel del torkat och det har tullats på dem i vinter men jag/vi har inte märkt något. MEN de är alltid väl tillagade som den mesta av svampen som vi äter är.

0

Roland Svensson

19 sep 2011 kl. 15:36

Äter ofta olika strävsoppar. Favorit är de med röd hatt (aspsopp, tegelröd björksopp). Har även ätit lärksopp och eksopp och björksoppar i år. Steker dem länge, till all vätska är borta. Kan ta upp till 45 minuter. Aldrig märkt något. Däremot är jag noga med att ta bort porlagret även om det ser fint ut, men det är ofta mycket larver el. ägg i porlagret. Är hatten maskäten tar jag den inte.
Kanske är det en släng av matförgiftning ni fått, genom att svamparna fort blir dåliga när de är maskätna eller angripna.

0

Jan A, Uppsala

19 sep 2011 kl. 15:46

Jag har ätit bl.a. alla strävsoppar, helst aspsopp, sedan i början av 40-talet. Den enda effekt jag märkt är att jag blivit gammal!

0

Tor

19 sep 2011 kl. 21:32

Heja Jan, nej du är inte gammal om du är här inne och skriver :) skogen gör oss unga igen! Jag har alltid ätit strävsoppar och mått fint!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone