0 517 visningar

7 svar

Hjälp med en champinjon.

"JAS" Helsingborg

19 sep 2011 kl. 15:08

Jag tror att det är en Giftchampinjon, Agaricus xanthoderma. Vad anser ni? Den vill jag inte ha i trädgården i så fall :(

0

Irene A

19 sep 2011 kl. 15:25

Varför tror du det? Luktar den som en giftchampinjon?

0

Bo E

19 sep 2011 kl. 16:42

om den som sagt luktar illa så kan det nog vara så

har bara råkat på den en gång

den gulnade kraftigt och luktade inte alls “champinjon”, snarare obehagligt

växte i beteshage med hästar

0

Hans Myhre

19 sep 2011 kl. 17:16

Giftchampinjon gulner ikke slik. Den er hvit/grå og blir øyeblikkelig messinggul når du skraper på den. Ser ut som den har kugghjul på undersiden av ringen og da siser det seg selv hvilken det er. Vinden har gjort den gul utvendig.

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2011 kl. 17:45

Den luktar inte så mycket men absolut inte champinjon utan mer unket och så här blev den när jag skrapa på foten. Vad säger ni nu?

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2011 kl. 20:11

Det går fort här på forumet och ens trådar bara försvinner ner i träsket fort som tusan. Hoppas på ett svar:)

0

Tor

19 sep 2011 kl. 21:24

Giftch är snarlik med snöbollen men det gula ska gråna efter några minuter, och ringen har valk undertill…och så lukten. Tycker din ser ut som en giftis.

0

Madde Småland

20 sep 2011 kl. 10:16

Hur är färgen efter skrapningen idag? Har för mig att det bara är giftchampinjonen som ändrar färg från gult till brunt eller grått.
När jag hittade förra året så var mina giftchampinjoner gula på hatten och med tydligt gul fotbas. Lukten var först svag men obehaglig. När de senare värmdes upp utav rumstemperaturen så blev den obehagliga lukten betydligt tydligare och starkare.
Sägs att ifall den av misstag följer med ner i pannan så känner man snart på lukten att det är giftchampinjon. Varför inte testa hur lukten blir när svampen hettas upp? Den obehagliga doften bör i så fall ta bort alla tvivel:)

Även giftchampinjoner har ett varierat utseende men länkar min dokumentation så kan du jämföra färgförändringen.

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=187172&fnr=1&sok=giftchampinjon&Start=0&Offset=50&4

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone