Hur är färgen efter skrapningen idag? Har för mig att det bara är giftchampinjonen som ändrar färg från gult till brunt eller grått.
När jag hittade förra året så var mina giftchampinjoner gula på hatten och med tydligt gul fotbas. Lukten var först svag men obehaglig. När de senare värmdes upp utav rumstemperaturen så blev den obehagliga lukten betydligt tydligare och starkare.
Sägs att ifall den av misstag följer med ner i pannan så känner man snart på lukten att det är giftchampinjon. Varför inte testa hur lukten blir när svampen hettas upp? Den obehagliga doften bör i så fall ta bort alla tvivel:)
Även giftchampinjoner har ett varierat utseende men länkar min dokumentation så kan du jämföra färgförändringen.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=187172&fnr=1&sok=giftchampinjon&Start=0&Offset=50&4
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.