Jag har två riktigt bra gamla mikroskop (labbkvalitet) men tyvärr inget digitalt (gissa vad jag vill ha i julklapp). Men jag kan nog rita av det jag ser, som man gjorde när det begav sig. Med skärpan är det så att jag måste lita på kamerans AF, men jag skall försöka. Hoppas på bra väder i morgon. Runt en av svamparna växer fö en svart lav - eller om det också är en svamp. Bilden visar “laven”, men jag skall ta en ny där den växer runt svampen.
Lav på liggande en
Nja, det på bilden är någon typ av filtlav. Det är istället en mycket mindre kornig eller fjällig grön matta som du ska leta efter, precis kring fotbasen. Det påminner mest om frilevande alger, ser alltså inte riktigt ut som en lavbål. Detta om det är en art tillhörande Lichenomphalia. Är det en art i något annat släkte finns ingen lav inblandad.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.