Jag har tröttnat på att googla allt och aldrig ha med en bok, så nu ska jag köpa en svampbok.
Är det “Nya svampboken” av Pelle Homberg som gäller, eller finns det bättre? Gärna rekommendation om det är något häfte eller bok ni tycker kompletterar boken som ni anser är bäst.
Jag är rätt så nybörjare, plockar kantareller, soppar, kremlor, blomkålssvamp, känner igen riskor men tar dem inte då jag inte utforskat dem närmare (hittar aldrig några med orange eller röd saft heller). Musseroner och diverse annat har jag inte varit inne på än.
Jag har själv översatt Norstedts stora svampbok, och alltså haft den i huset sedan första upplagan kom, men det här är ingen nybörjarbok! Som sådan har man inte användning för en uppräkning av över 900 arter med uppgifter om sporernas form och storlek. Satsa på en bra “handbok” i stället: förväxlingssvampar, hur tillagas svamparna, hur skiljer man riska från kremla och vad är speciellt för flugsvampar. De nämnda “Svampar i skog och mark” och “Nya svampboken” är bra, och har bland annat ett mycket bättre bildmaterial än Norstedts.
Rekommenderar i tur och ordning; Pelle Holmbergs “Nya svampboken” för första- och andraklassarna, därefter “Svampar i naturen, kulturen, köket”, SKRIVEN främst av Sven Nilsson och Olle Persson och illustrerad av Bo Mossberg, som p.g. av bättre begynnelsebokstav står först i författarraden. För nästa stadium passar Svengunnar Rymans “Svampar”. Sen kan den som så vill skaffa hundra- eller tusentals svampböcker. Bert Karlssons är ungefär lika framstående som vissa andra - tycker jag…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.