0 433 visningar

6 svar

Gyromitra infula

Lill, Skellefteå

19 sep 2011 kl. 20:26

Hittade väldigt stora exemplar av biskopsmössa i går när jag var på exkursion med NSF till jätteasparnas skog som ligger i Skråmträsk en bit utanför Skellefteå. De var även lite annorlunda i formen med flera flikar och de växte må marken.
Någon som vet om det finns flera arter eller varianter av biskopsmössa?

0

Hans v E

19 sep 2011 kl. 20:39

Det finns lömsk biskopsmössa. Den har blåare fot och är giftig, men det enda säkra är att mikroskopera. Man avråder ändå från att äta några biskopsmössor eller som de hette förr: brun hattmurkla.

0

Lill, Skellefteå

19 sep 2011 kl. 21:08

Har mikroskopierat. Sporerna är 8-10 x 18-20µ, två droppar, inga tydliga pålagringar i ändarna.
Jag har inte tänkt äta den. Vill bara veta om det finns fler biskopsmössor. Om det är bara en art som skiljer sig väldigt mycket i utseende och växtsätt eller om det finns fler?
Läste på en amerikansk sida att det verkar vara en som växer på död ved som är vanligare på vissa ställen och en som lever på marken som är vanligare på andra ställen.

0

Hans v E

19 sep 2011 kl. 22:24

Efter Din mikroskopering (det har ju inte med kopiering att göra) kan jag bara säga att Du har den ickegiftiga biskopsmössan G. infula.

0

Lill, Skellefteå

20 sep 2011 kl. 05:41

Tack så mycket för ditt svar!
Jo, det är precis vad jag har kommit fram till, men jag blir som fundersam då de jag hittat är så otroligt stora med flera flikar på mössan och att de växer på marken.
Ingen annan som vet något mer om biskopsmössan?

0

Irene A

20 sep 2011 kl. 08:04

Jag har försökt få reda på om det det verkligen rör sig om två olika arter, men jag hittar ingen DNA-undersökning som bevisar detta. Lita åtminstone inte på att någon av dem är ogiftig!

0

Lill, Skellefteå

20 sep 2011 kl. 12:14

Nej det ska jag inte göra. Är bara nyfiken. Skulle ju vara kul att upptäcka något nytt!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone