Växer på hällmark med tjockt täcke av mössor och lavar.
Hatten 7cm i diameter och foten bara 4cm hög. Lukten inte obehaglig, stark, men smaken mild,träigt.
Aldrig förut sett en sådan taggsvamp. Den orange köttet och foten gjorde mig lite fundersamt.
Kan det vara brandtaggsvamp, Hydnellum auratile?
Brandtaggsvamp, Hydnellum auratile?
Hej!
Jag tycker inte heller att det ser ut som brandtaggsvamp,har aldrig sett att den bildar “småhattar” brandtaggsvampen är ganska tunn i hatten.
Din svamp påminner om min som jag inte har fått namn på!
Nu har jag fått kontakt med Arnolds mykolog i Nederländerna och jag har skickat svampen dit,om du skriver in Hydnellum! Namnförslag! så kan du se bilder av min svamp,jag vet inte om den var orange i foten för jag delade den inte.
I år har jag hittat en annan taggsvamp av hydnellum som växer vid tall som jag heller aldrig sett tidigare de här svamparna blev väldigt stora och hade en markant vit linje på en cm runt yttersta hattkanten och så var hatten lite rynkad i ytterkant,jag ska hämta färska ex och ta bilder någon dag!
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=202612&fnr=1&sok=Irene&Start=0&Offset=50&3 här kommer länken istället,det funkade inte att skriva in det som jag sa.
Om det inte funkar nu så kan du skriva Irene för det var hon som tog upp frågan igen Hydnellum!Namnförslag!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.