Man hör talas om svartnande kantarell, kruskantarell, grå kantarell, trattkantarell och nån rödgul variant jag är nybörjare och undrar vad är vad? Trattisar trodde jag att jag visstea vad det var för det “har” vi plockat i alla år men nu dyker för mig upp en massa nya namn på olika kantareller som sagt hur skiljer man dom åt eller är det bara olika namn på samma sort?
Nu ska du få svar Siri på din fråga!
Det finns många olika sorters kantareller och de du räknat upp är en art för sig,flera av dem är mer eller mindre sällsynta.
Rödgul det är en trumpetsvamp nära släkting till kantarellerna och god att äta. Svart trumpetsvamp tillhör samma familjen.Du kan goggla så får du se olika bilder av dem.
Skriv det latinska namnet så får du många fler bilder.Jag brukar kopiera det från någon text när jag söker och sedan klistrar jag in det,då är det ingen risk för felstavning.
just det siri, tack för att du inte nämde Gul kantarell, här kan du läsa lite om kantareller
Hoppas att detta är till lite hjälp,
Detta är Krusig trumpetsvamp och Kruskantarell är samma sak.
En del av dem ser nästan ut som Trattkantarell när man ser dem uppifrån (släta hattar) och andra är precis fulla av ‘krusiduller’ i hatten som bl.a bild 3.
Undersidan har inga skivor som på Trattisar utan åsar som bara ser ut som små veck.
Jag hade tyvärr inget mer att bidra med i foton men jag hoppas att det blir lite klarare.
Flera av de andra sorterna har jag inte hittat än, grå kantatrell mm
Krusig trumpetsvamp Kruskantarell Pseudocraterellus undulatus