Man hör talas om svartnande kantarell, kruskantarell, grå kantarell, trattkantarell och nån rödgul variant jag är nybörjare och undrar vad är vad? Trattisar trodde jag att jag visstea vad det var för det “har” vi plockat i alla år men nu dyker för mig upp en massa nya namn på olika kantareller som sagt hur skiljer man dom åt eller är det bara olika namn på samma sort?
Nu ska du få svar Siri på din fråga!
Det finns många olika sorters kantareller och de du räknat upp är en art för sig,flera av dem är mer eller mindre sällsynta.
Rödgul det är en trumpetsvamp nära släkting till kantarellerna och god att äta. Svart trumpetsvamp tillhör samma familjen.Du kan goggla så får du se olika bilder av dem.
Skriv det latinska namnet så får du många fler bilder.Jag brukar kopiera det från någon text när jag söker och sedan klistrar jag in det,då är det ingen risk för felstavning.
just det siri, tack för att du inte nämde Gul kantarell, här kan du läsa lite om kantareller
Hoppas att detta är till lite hjälp,
Detta är Krusig trumpetsvamp och Kruskantarell är samma sak.
En del av dem ser nästan ut som Trattkantarell när man ser dem uppifrån (släta hattar) och andra är precis fulla av ‘krusiduller’ i hatten som bl.a bild 3.
Undersidan har inga skivor som på Trattisar utan åsar som bara ser ut som små veck.
Jag hade tyvärr inget mer att bidra med i foton men jag hoppas att det blir lite klarare.
Flera av de andra sorterna har jag inte hittat än, grå kantatrell mm
Krusig trumpetsvamp Kruskantarell Pseudocraterellus undulatus
Vi har nämligen en skogstomt vid en sjö..där växer då “förmodligen” trattkantarellen eller om det kan vara den rödgula trumpeten svårt att säga för på bilderna under länken du gav mig tycker jag att dom ser så snar lika ut dom som växer här är gula ända ner på skaftet och på bilden är ju den rödgula också det medan trattkantarellen är lite vit längst ner på foten, och att de rödgula verkar mer symetriska i hatten och trattkantarellen kan uppvisa olika former av hatt.Ja, sen är det nog kruskantarell som växer här för dom verkar när man ser på bild växa så att säga “sammanväxta” som i små grupper medan den grå verkar enligt bild verkar växa en o en. Vi har mest bokskog men även ek och hassel på tomten. Jag vet inte om jag har uppfattat saken rätt men som sagt var jag är ju amatörmen en mycket glad sådan som älskar att gå och leta efter och ta hem svamp som jag är osäker på och leta efter svar på alla tänkbara sätt. Sååå intressant! Livets bonus att få gå i skogen!
Kan ibland kännas svårt att särskilja rödgul trumpet och trattkantareller ifall man bara hittat en av dom. Kan säga att trattkantarellens åsar är mer skivlika än den rödgula trumpetens. Trumpeten ser mer ut som fingrar kan göra ifall man haft händerna för länge i vatten, alltså rynkiga.
I länken här nedanför kan du se lite bilder i jämförelse så kanske det är lättare för dig att se vilken det är du hittat:)
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=203461&fnr=1&sok=v%E4xtplats&Start=0&Offset=50&27
Du har iaf haft inflytande över mig, för var gång jag är på vippen att säga &%# kantarell så hejdar jag mig och säger bara kantarell. Jag kan dock, om jag blir svårt ansatt, förtydliga gm att kalla den “vanlig” kantarell.
Det är kanske ännu värre än att kalla den för den där färgen =/
Nöjd nu?
Kantarell,Cantharellus cibarius
“Hattens undersida har grenade åsar som löper ner på foten.”
“Livet är inte livet om du inte gör
misstag.”
Källa: Joan Collins
Tittar man in på wikipedia så blir resultatet “...svampen har ribbor som går långt ner på stammen. Ribborna har oregelbundna ändar på stjälken.”
Hm, något att bita i.
Det var inte illa menat!
kände bara att eftersom informationen var aviserad till någon som inte verkade vara solklar över skillnaden mellan kantarellerna, så tycker jag att det är viktigt att den information som ges inte kan feltolkas på något sätt.
När det gäller wikipedia, så kan vem som helst lägga till information om vad som helst. Jag tar alltid det som står där med “en mycket stor nypa salt”. Föredrar att söka information på mer pålitliga sidor, så som denna.
Även här får man ta vissa inlägg med samma nypa salt. Men till skillnad från wikipedia så är det oftast någon som påpekar felaktigheterna, eller förtydligar det som är otydligt.
God Svamplycka!
Det är synd att det lätt blir tjafs när kantarellernas olika namn kommer på tal. Jag tycker det är så bra att både nybörjare och erfarna kan samsas på samma forum. Inga frågor är dumma frågor enligt mig, jo kanske de frågor som inte blir ställda. Siri, jag hoppas du inte tappar sugen av detta utan fortsätter besöka forumet. God svamptur!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.