0 664 visningar

13 svar

Äntligen, eller?

Madde Småland

19 sep 2011 kl. 23:25

Det här är väl kungschampinjon? Hittades på en gräsmatta idag i närheten av ett stort lövträd, blev lite för glad över fyndet och glömde kolla exakt vilket lövträd det rör sig om.
Luktar mandel, gulnar vid skrapning och är riktigt tung och kompakt.
Har ännu inte rensat den utan väntar med det ifall bilderna inte är tillräckliga, blev bara snabbfoto under en kort paus.

Tack på förhand:)

Kungschampinjon?

0

Hans Myhre

19 sep 2011 kl. 23:40

Ja.

0

Madde Småland

20 sep 2011 kl. 00:04

Tack Hans för ett snabbt svar:) Nu hinner jag även rensa den innan det blev för sent:)

0

Tina Nordberg

20 sep 2011 kl. 00:15

Det borde räcka med en till middagen ;)

0

Enelie, lkpg

20 sep 2011 kl. 00:31

Vilken nattvickning!
Smaklig måltid:)

0

RasBohlin

20 sep 2011 kl. 00:49

Det var det näst finaste jag sett idag!
GRATTIS!!!

0

Madde Småland

20 sep 2011 kl. 09:15

Tackar:D Den här räcker gott och väl till en middag, men nöjer mig med att använda den till kvällsmaten ikväll istället;)

0

Jan A, Uppsala

20 sep 2011 kl. 09:19

Grattis Madde! Det är den goaste jag vet - bland svamparna!

0

Madde Småland

20 sep 2011 kl. 09:27

Tack Jan:) Har läst och hört så mkt om den så det blir spännande att smaka den för första gången ikväll. Älskar alla andra champinjoner jag testat men den här kanske blir en favorit för mig med;)

0

Niklas, Falun

20 sep 2011 kl. 09:27

Vilken jätte! Är den inte maskäten alltså?

0

Madde Småland

20 sep 2011 kl. 09:31

Hej Niklas:) Den var riktigt fin och det var mest foten som var angripen så det var inte mkt som behövde kastas.

0

Madde Småland

21 sep 2011 kl. 10:50

Stor besvikelse!! Upptäckte vid tillagning att förkylningen nu tagit mitt luktsinne! Ännu större besvikelse var det att upptäcka att mina smaklökar just nu också är konstiga. Allt smakar bara konstigt så det blev stark smak av ngn oidentifierad otrevlig smak! Allt smakade lika otrevligt igår kväll:(

Min sambo däremot hade sina smaklökar iordning igår och han tyckte det var en av de godaste han ätit:) Hoppas nu kunna hitta kungschampinjonen fler gånger men då vid en period när allt smakar som det ska;)

0

Gina

21 sep 2011 kl. 10:56

Stackars Madde! Vilken antiklimax! Nu får vi hoppas att förkylningen släpper och att du hittar ny Kungschampinjon!

0

Madde Småland

21 sep 2011 kl. 11:13

Tack Gina:) Ska kurera mig med en massa apelsinjuice och hoppas på att det iaf gör att saker smakar som det ska till i morgon. Första gången på evigheter som en förkylning gjort så här! Vid förkylning brukar maten smaka mindre men det brukar inte påverka så allt smakar kontigt. Nu vet jag iaf att jag KAN hitta kungschampinjon och bara det gör mig glad trots besvikelsen igår kväll:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone