0 3828 visningar

13 svar

Kruskantarell

Malin

20 sep 2011 kl. 09:17

Som färsk skåning och svampälskare har jag överväldigats av svamprikedomen i min nya omgivning. Igår när jag hällde upp de nyplockade trattkantarell upptäckte jag att vissa avvek i form och färg.
Jag plockade lite hastigt i skymningen och med vildsvinsgrymtande i närheten så jag märkte inte skillnaden på plats. Kan det vara Kruskantareller som blandat sig in bland trattisarna?

Trattkantarell till vänster - hjälp med artbestämning av ev kruskantarell till höger önskas

0

Mattias Andersson

20 sep 2011 kl. 09:23

Precis så verkar det vara.

0

Malin

20 sep 2011 kl. 09:27

Tack Mattias!
De är väldigt estetiska!
Jag lovar att inte plocka kruskantareller igen eftersom de är så ovanliga. SKall ha med radio i skogen för att skrämma alla vildsvin och kanske gå ut innan skymningen;-)
Nu letar jag efter svart trumpetsvamp som jag aldrig hittat

0

Mattias Andersson

20 sep 2011 kl. 09:48

Det är inte ovanligt att kruskantarell och svart trumpetsvamp växer på samma ställe.

0

Pelle

20 sep 2011 kl. 12:12

I nyköpingstrakten finns det otroliga mängder av svart trumpetsvamp. Jag har aldrig sett så mycket. Man kan lätt plocka säckvis.

0

gert

20 sep 2011 kl. 21:06

Om man nu har råkat plocka kruskantareller av misstag,är den då god att äta eller skall man kasta den?

0

Irene A

20 sep 2011 kl. 21:09

Den är lite annorlunda, men god!

0

mange

20 sep 2011 kl. 21:14

inte hundra men nästan, tror vi har plockat en hel del i tron om att de varit trattisar, men här på bilden ser man ju skilnaden rejält. skall åka dit imorn o kolla…förmodligen har jag fel

0

Marina Jansson

21 sep 2011 kl. 10:26

I år verkar det inte vara sällsynt med kruskantarell. Många rapporterar här på forumet om större fynd och fler fynd än någonsin förr.

0

h. k-holmen

21 sep 2011 kl. 17:56

Jag och min mamma har också plockat dessa av misstag idag.. Antar att man ska skämmas lite.. :( Men det stämmer alltså att man kan äta dom?

0

Jon

25 sep 2011 kl. 21:48

Jag hittade stora mängder kruskantarell i Halmstad idag - hade lätt kunnat fylla hela korgen, men nöjde mig med lite grand för att provsmaka. Tyckte de var jättegoda, men tyvärr nästan omöjliga att få rena från sand, så det knastrade lite väl mycket mellan tänderna för min smak…

0

Johan

25 sep 2011 kl. 22:25

I mina hemtrakter, västkusten norr om gbg, är kruskantarellen mkt vanlig. Den är svårupptäckt, men om man vet var och vad man letar efter så finner man den ganska frekvent. Vanligtvis under ek och hassel men även i artrika jordar tillsammans med björk. Här är svart trumpetsvamp ofantligt mycket mer ovanligare.

0

den danske svampe

25 sep 2011 kl. 23:02

malin, om det till høger på din bild er kruskantarell så er det detn som jeg kan samle 5-10 kg av her i jylland hveranden uge i nogre av mine skover. trodde det var vanlig trattkantarell måske ska¨ll jeg høja priset på dem der ni siger er kruskantarell, kommer bilder senare i ugen…..

0

Ransjo

24 sep 2017 kl. 07:21

Hej,
Förstår inte varför man inte ska plocka sällsynta svampar? Är det inte som att avstå från att plocka äpplen från ett sällsynt äppleträd? Det är väl fruktknopparna som plockas, eller har jag helt fel?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone