Som färsk skåning och svampälskare har jag överväldigats av svamprikedomen i min nya omgivning. Igår när jag hällde upp de nyplockade trattkantarell upptäckte jag att vissa avvek i form och färg.
Jag plockade lite hastigt i skymningen och med vildsvinsgrymtande i närheten så jag märkte inte skillnaden på plats. Kan det vara Kruskantareller som blandat sig in bland trattisarna?
Trattkantarell till vänster - hjälp med artbestämning av ev kruskantarell till höger önskas
Jag hittade stora mängder kruskantarell i Halmstad idag - hade lätt kunnat fylla hela korgen, men nöjde mig med lite grand för att provsmaka. Tyckte de var jättegoda, men tyvärr nästan omöjliga att få rena från sand, så det knastrade lite väl mycket mellan tänderna för min smak…
I mina hemtrakter, västkusten norr om gbg, är kruskantarellen mkt vanlig. Den är svårupptäckt, men om man vet var och vad man letar efter så finner man den ganska frekvent. Vanligtvis under ek och hassel men även i artrika jordar tillsammans med björk. Här är svart trumpetsvamp ofantligt mycket mer ovanligare.
malin, om det till høger på din bild er kruskantarell så er det detn som jeg kan samle 5-10 kg av her i jylland hveranden uge i nogre av mine skover. trodde det var vanlig trattkantarell måske ska¨ll jeg høja priset på dem der ni siger er kruskantarell, kommer bilder senare i ugen…..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.