Hej.
Börjar med följande: Den enda svampen som jag känner igen är kantarell som så många andra gör. Däremot verkar det inte som om jag vet riktigt var jag skall hitta den i min “nya” skog. Hur skall det se ut för bästa utfall?
Nästa fråga:
Någon som känner till om det finns någon “svampletarkurs” någonstans i Skåne gärna NV skåne. Har sökt men ej lyckats hitta något ännu. Eller om det finns någon som skulle kunna ge mej en “privat” kurs kanske.
Hoppas på hjälp.
Mvh
Affe
Utan att vara expert på området…får leta duktigt efter dem själv…
Jag går mest i skog, och då letar jag upp gläntor, där ljus kommer in. Lite grässtrån i backen, lite mossa. Gärna gran i närheten. Även kanter mot åkrar eller liknande. Diken, mittsträngar på skogsvägar.
Tänk på kantarellen som en gläntsvamp. Titta dig omkring nästa gång du hittar en kantarell, och lägg naturtypen på minnet.
Hej novisen,
om du går in här så kan du söka en svampkonsulent nära dig. http://www.svampkonsulent.nu/
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.