0 2353 visningar

10 svar

Blek skäggriska?

Enelie, lkpg

20 sep 2011 kl. 13:58

...får jag det här till.
Den växte tillsammans med björk och
schersmin.
Mjölkvit saft med mkt. skarp smak.

Den står inte upptagen som matsvamp i databasen här på guiden.
Är det bara den vanliga skäggriskan som är ätbar?

Tack på förhand!

Blek skäggriska ? Lactarius pubescens ?

0

Bo E

20 sep 2011 kl. 14:11

de brukar väl räknas som ätliga efter avkokning
att användas som finsk risksallad

har inte provat det men tror det är lite lokalpatriotiska traditioner ungefär som våra kräftor och surströmmingar

alltså mer sedvänja än matvärde (?)

0

Enelie, lkpg

20 sep 2011 kl. 14:21

:)

Fast, vist låter finsk risksallad lockande, tycker jag.
Det skulle vara intressant att smaka en gång i alla fall.

Jag får nog vänta länge innan jag vågar mig på att göra någon själv för riskor har jag inte gett mig på än.
Bara några små försök till artbestämning.

0

Boman

20 sep 2011 kl. 17:17

Dra av skägget, koka i rejält med vatten, kyl och låt rinna av. Sen lagar du den som vilken annan svamp som helst. Alla de rosa skäggriskorna är lika bra, bara mer eller mindre köttiga.

0

Enelie, lkpg

20 sep 2011 kl. 18:13

Tack Boman!

Jag ska försöka tuffa till mig och våga smaka.
Jag är ju ‘idiotförsiktig’ med svamp som känns ny för mig i 10 år eller så där:)

0

Bo

Boman

20 sep 2011 kl. 23:39

alltså mer sedvänja än matvärde (?)

Inte då! Skäggriskan har ett bra matvärde och medan man i Sverige under nödåren åt barkbröd levde finnarna gott på svamp. Innehåller proteiner, lite kolhydrater, mineraler och en och annan vitamin. Smakar gott och hjälper till att göra potatisen smakligare under långa vintrar. Svampsallad med hackade riskor, lök och creme fraische/smetana går inte av för hackor. Testa får du se!

0

Maric // Arlanda

21 sep 2011 kl. 00:34

Jag lovar dig, att det blir en kulinarisk resa. Det är så gott med finsk risksallad. Lagad på vare sig skäggriska, pepparriska eller skogsriska.
Prova, du kommer ej ångra dig.

0

Bo

Siri

21 sep 2011 kl. 09:22

Ursäkta att jag bryter in men den vanliga bara vita riskan den som blir jättestor har jag massor av på min tomt men dom äter man inte va?

0

Bo

Boman

21 sep 2011 kl. 10:48

Nej, inte vi i norden. Men i Sydeuropa äter man tydligen dem. Sök bakåt på forumet, det var någon tråd nyligen om dem. Luden vitriska tror jag det handlade om.

0

svamptant

21 sep 2011 kl. 14:28

Ja, helt klart skäggriska. Det är en bra svamp att ta till när det inte tokkryllar av andra läckerheter i skogen. Gör avkok och sedan gör du antingen s.k finsk risksallad eller så kör du ner dom i nån svampblandning. Jättegott båda delarna. Om inte annat är de i en svampblandning bra utfyllnad svampfattiga höstar. Jag brukar skära dom i ganska små bitar för de har lite mer tuggmotstånd än många andra svampar. Klart du ska börja plocka skäggriska. Lycka till!

0

Bo E

21 sep 2011 kl. 14:48

tja

efter denna överväldigande pr för riskor kanske jag dristar mig till att testa några fina exemplar av skäggriska då

man kan ju inte avfärda något helt oprövat

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone