0 1056 visningar

2 svar

Taggsvampens taggar?

Siri

20 sep 2011 kl. 17:03

Är det bara en smaksak eller vad man ska säga att man karvar bort taggarna på svampar som är lite större innan man tillagar dom. Har hört att man bör det..men vet inte om det stämmer. Jag plockar mest ljus eller rödgul taggsvamp har inte kommit längre i min s.k. “svampkarriär” Det kanske inte finns fler som ens är ätbara?

0

Boman

20 sep 2011 kl. 17:11

Det du plockar är de vanligaste. Passar fin som bas svamp att blanda ut med tex kantarell för mera smak. det finns någon mer ätlig men jag tar bara dem. Det finns inget mera skäl än estetik att ta bort piggarna på taggsvamp. Det kan se lite stökigt ut om de är långa och trillar av under tillagning. Jag plockar bara unga fräscha exemplar så det problemet har inte jag.

0

Bo E

20 sep 2011 kl. 17:18

estetiken gäller väl främst i svampkorgen tycker jag

har du olika korgar eller fack så kan du hålla dem för sig

det blir taggar på hela svampskörden annars fast instämmer med föregående - hos de riktigt unga o fräscha exemplaren sitter taggarna oftast bättre kvar

jag har oxå tvärtom mot inlägget alltid fått rådet att ta tillvara taggarna då mest smak och näring sitter där (sant eller gammal skröna vet jag ej men…???)

enda anledningen att rensa bort taggar är om det sitter jord och smuts där som inte går att få bort med mindre än att taggarna skrapas av

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone