Tack för dina svar! Hade jag misstänkt den svampen igår hade jag naturligtvis sökt vård omgående, nu fick jag lära mig om den idag och blev orolig. Jag har dock pratat med giftinfomationscentralen ikväll, som säger att den lilla mängden hon eventuellt fått i sig inte är farlig oavsett vilken svamp det var.
Återigen, tack för svaren :)
Håll det för dig själv då...du agerar som du vill och andra på sitt sätt. Sitta och förvanska någon social norm som kan bli hur snedvriden som helst skapar i sig själv inget gott! Alla bryr vi oss om våra barn precis lika mycket som du…men till skillnad från dig så låter vi fortfarande det sunda förnuftet råda i fall till fall. Sara tog bedömningen att hennes dotter som hon älskar över allt annat hade fått i sig en väldigt liten mängd och därför så var det ingen större fara.
Jag håller med Sara och anser att man ska låta sunt förnuft ledsaga en genom livet. Du kan ju aldrig få ett bättre svar än genom en bild på ett forum smockat med mykologiska proffs, jämfört med genom telefonen till någon trött sjuksköterska som inte har sett en skog de senaste 40 åren. Bilden kanske inte lades ut pga att Sara var direkt orolig för hennes älskade dotters väl och ve, utan för att som den oroliga mor hon antagligen är, ändå inte kunde sova särskilt gott inatt.
Skrattet åt de ev. giftiga bären .- som du mange nämner i trådens femte inlägg – stör mig allvarligt. Det finns lättåtkomliga bär som inte alls är bara nyttiga. Av giftiga och marknära finns just nu bl.a. ormbär, Paris quadrifolia och trolldruva, Actaea spicata, åda med svarta och röd trolldruva, Actaea erythrocarpa med röda bär.
Av giftiga bär på buskar finns nu bl.a. många olika kaprifolväxter, t.ex. skogstry, Lonicera xylosteum, olvon, Viburnum opulus, som fått sitt svenska namn av att man ”förr” beredde varggift av bären (olvon förs numera ”ibland” till fam Adoxaceae) och tibast, Daphne mezereum. Och det finns många fler, mycket onyttiga.
Det är mycket troligt att det finns vitamin C också i de giftiga bären – men!
Det beror på vilken svamp det är. Vissa behövs bara en skedfull av, andra mera. Kolla på svampgifter, finns siter som har tabeller.
http://www.acc.umu.se/~saasha/giftsvam/gsvamp.htm här är en, hur pålitlig den är vet jag däremot inte.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.