0 714 visningar

6 svar

Smaken i svamp

Nysvamp

20 sep 2011 kl. 19:50

Stämmer det att nästan all smak sitter i hatten,på t.e.x trattisarna?Så om man skall torka så skulle man bara torka hattarna och inte ta med foten..Undrande nybörjare som blivit frälst…

0

Irene A

20 sep 2011 kl. 20:07

Nej, jag tycker inte alls att det stämmer. Men jag har fått lära mig att ta bort de nedersta centimetrarna av foten för att de kan ha tagit smak av mossan (egentligen vet jag inte det :-)

På svart trumpetsvamp tar man däremot bort hela foten.

0

Kjell Jogenius

20 sep 2011 kl. 20:10

Smaken på trattisar sitter i hela svampen,dock kan foten vara lite seg.Om man gör svampsoppa funkar hela svampen.

0

Nysvamp

20 sep 2011 kl. 20:27

Ett sådant här år så är det inte “fel"att bara plocka hatten?För det blir ju 10-15 liter med hattar på bara en liten stund..Och då har man vandrat förbi hav av “små“trattisar..Och dom är ju stora om en vecka:-).

0

BaWa

20 sep 2011 kl. 22:37

0

buffy

20 sep 2011 kl. 22:51

Jag tror det nyttigaste i trattisen är i foten eftersom den är orangegul och orangegul färg indikerar nyttighet. Som i tagetesblommor, persimoner, gurkmeja osv.

Jag plockar avgjort inte bara hattarna. Jag tycker om tuggmotstånd.

0

buffy

Irene A

20 sep 2011 kl. 22:59

Jag håller med, tror dessutom att det mesta av den goda smaken sitter i fötterna - och inte är de sega heller, skulle hellre kalla dem krispiga.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone