0 352 visningar

4 svar

Taggsvampar

OlaNygård

20 sep 2011 kl. 20:34

Som det blindstyre i svampskogen jag är håller jag mig helst till beprövade svampar. Dock har jag hört att de där gula svamparna (vilka på håll alltid lurar mitt öga att tro att det är kantareller på gång) med taggar på undersidan är ätliga. Stämmer det? Isåfall har jag massor att hämta i skogen imorgon. Obs: De finns i 2 “varianter”. En är nästan lika gul som kantarellerna, den andra ser likadan ut förutom den slående liknelsen med ett plagg vilket gått igenom en 90-graderstvätt och är således betydligt blekare.

0

Lena Strömstad

20 sep 2011 kl. 20:47

Är det rödgul taggsvamp du menar kanske?
http://svampguiden.com/art/visa/Hydnum_rufescens

0

OlaNygård

20 sep 2011 kl. 21:01

Kan det mycket väl vara. Hittade också den “urtvättade” varianten (http://svampguiden.com/art/visa/Hydnum_rufescens)

Med tanke på att undertecknad inte är värst svampkunnig (hade det inte varit för taggarna så hade jag tagit dessa svampar för kantareller), finns det någon farlig förväxlingssvamp som skulle kunna göra livet surt för mig om jag skulle plocka hem och ge mig på att äta dessa?

0

Tor

20 sep 2011 kl. 21:24

Så länge de är ljusa upptill på hatten och har taggar undertill så är det bara att mumsa som kantareller…om inte maskarna har hunnit före. Finns inga giftiga förväxlingssvampar att vara orolig för :)

0

Lena Strömstad

20 sep 2011 kl. 21:26

Taggar under är för det mesta ätbart. Men för att vara säker så är det smart att sätta in ett foto här så får du bekräftat att du plockat rätt sort.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone