Jag är amatör och plockar mest blek taggsvamp och trattkantareller , om man läser på lite och kollar bilderna här på sidan kan man inte missta sig :) ett bra tips är att hitta en och när man är osäker på något bara kolla i korgen ! Hellre en svamp mindre än en sjukhusvistelse.
Riskor!? Knappast nybörjarsvampar tycker jag. Jag som är åtminstone lite erfaren har flera gånger misstagit mig och fått skägg- och pepparriskor med mig hem. Inget farligt, men knappast gott. Dessutom tror jag att en riktig novis kan ha svårt att se skillnad på riskor och spindlingar. Det skulle kunna vara fatalt.
Stenmurklor är väl däremot ganska identifieringssäkra? De är visserligen cancerframkallande i stora mängder, men om man “köper det” är de delikata!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.