0 271 visningar

12 svar

Vilken svamp?.

Svampnörden

21 sep 2011 kl. 08:27

Ingen svamp jag skulle plocka eftersom detta är första gången jag stöter på något liknande. Jag var tvungen att ta ett foto eftersom svampen var så imponerande stor!

Kolla snusdosan i mitten!

0

Marina Jansson

21 sep 2011 kl. 09:51

Det ser ut som någon slags fjällskivling. Svårt att avgöra när man inte ser foten också.

0

mange

21 sep 2011 kl. 10:07

fasiken jag fösöker lägga av,nu gjorde du mig sugen:) inte dålig storlek

0

Marina.

Svampnörden

21 sep 2011 kl. 10:28

Sorry att det blev så dålig bild men de är inte höga utan kort tjock stam.

Ska se om jag kan skaka fram en bättre bild senare idag.

0

Irene A

21 sep 2011 kl. 12:09

Färgerna ser lite fel ut, men det verkar vara både röd- och blåstick i fotot, så jag tror ändå att det är kungschampinjoner.
En bild av hela foten skulle vara bra.

0

W.Nilsson

21 sep 2011 kl. 12:27

Rodnar den när du skär i den?
Du måste ta bild på foten.
Jag är ingen expert men jag plockade liknande igår, rodnande fjällskivling.

0

Bo E

21 sep 2011 kl. 12:41

jag tänkte oxå på den

eller någon blek form av kungschampinjon

är det rodnande fjällskivling kan du ju provsmaka lite grann men jag tycker inte den tillför så mycket som matsvamp - kan få en unken smak som tillagad och blir ganska kvalmig att äta enbart

är det kungschampinjon ska den dofta och smaka mandelartat och då har du hittat en av de i mitt tycke absolut bästa matsvamparna

att de är stora och lättplockade gör ju inte det hela sämre….

0

Bo E

21 sep 2011 kl. 12:45

här kan du läsa om kungschampinjonen o se bilder som visar en mer guldbrun variant

http://svampguiden.com/art/visa/Agaricus_augustus

rodnande fjällskivling står inte som förväxlingssvamp - lite märkligt men den har som sagt ingen jämförbar arom utan luktar snarare “jord”

0

Svampnörden

21 sep 2011 kl. 14:48

Tar hem två fina exemplar idag och fotar lite till.

0

Svampnörden

21 sep 2011 kl. 17:34

Tog hem ett “litet” exemplar. Luktar mandelkubb faktiskt. Rosaaktiga skivor och färgåtergivningen är inte så bra på första bilden….den är brunare. Därför tog jag och la den på en träfärgad skärbräda som jag tycker matchar ganska bra.

0

Irene A

21 sep 2011 kl. 19:10

Visst är det kungschampinjon! Den fjälliga foten avslöjar arten.

0

Tack Irene.

Svampnörden

21 sep 2011 kl. 21:24

Jag slänger den nig iaf, för den är säkert full med tungmetaller. Ståtliga är de iaf.

0

Tack Irene.

Hans v E

22 sep 2011 kl. 00:10

De rödaktiga skivorna avslöjar den också.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone