För 2 veckor sedan plockade jag och åt en mycket god riska som plockades i Lunsenskogen i Uppsala. När jag plockde svamparna förutsatte jag att det var tallblodriska men vid examination hemma innan tillagningen stämde alla karateristika med vinriska. Främst genom att hattens ovansida var grå. Enligt svamboken har vinriska endast hittats på Gotland. Är det fler av er som hittat vinriska utanför Gotland? För övrigt plockade jag senaste helgen tallblodriska i Nackaresevatet. Tyvärr tog jag ingen bild på vinriskorna i Uppsala. Funderar på att göra ett återbesök på den sandiga traktorstigen i tallskogen och se om det går att hitta fler läckerbitar. Helt klart en av de godaste svampar jag smakat. Till och med min flickvän som i vanliga fall inte gillar blobriska blev överförtjust.
Jag har inte så hemskt många böcker, men den finns i två av mina, “Funga Nordica” och Nyléns “Svampar i Norden och Europa”.
Jag tror inte att den finns i några äldre böcker.
Det finns en del info på webben, här t.ex:
http://www.mtsn.tn.it/russulales-news/tx_photos.asp?index=674
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.