Är detta blodriskor? De växte i mörkret under granar. När jag tog dem var de inte grönfläckiga som nu, gissar att det är mjölksaft som läckt ut och torkat under hemtransporten. På bild 2 har jag gjort färska snitt i 2 av exemplaren så man ser den klart orange färgen på mjölksaften.
Om man hittar vad man är säker på (så säker man nu kan va som lite klant i skogen) är en blodriska och den har alla karakteristika den ska ha, den släpper en massa morotsfärg när man delar hatten, hatten har zoner som är grönaktiga och den ärgar i skivorna. Foten är ihålig och rödaktig MEN ingen saft kommer ur fotpartiet..Detta gällde både stora och små riskor jag hittade i granskog. Kan det va nåt annat?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.