Har ingen betydelse om man tar med hela foten eller ej, det har experterna här lärt mig. Mormor sa däremot att ta upp hela foten. Jag plockar trattisarna en och en eller i klunga som jag direkt plockar igenom och kapar foten av. Bär inte hem onödigt skräp som jordiga svampfötter. Eller larviga svampar.
Hej!
Finns det någon duktig “svampmänniska” som kan tala om vad jag gjort för fel. Plockade ca 30 l. trattkantareller i Torsdags grovrensade och alla såg jättefina ut, lät dom torka på tidningspapper på Fredagen . På lördag fick dom en resa hem, ca: 4 tim. inlindade i tidningspapper, i går Lördag finresade jag dom och alla såg bra ut, la dom på frotehandukar. I dag Söndag är de flesta svarta och luktar väldigt illa lite amoniaklukt , vad har jag gjort för fel Kurt
Dem har ruttnat helt enkelt dvs torkningsprocessen har tagit för lång tid..Trattisarna är ,generellt , väldigt blötta just nu pga allt regn och desto mer vatten desto lättare ruttnar saker..Du borde haft någon form av värmekälla samt någon form av fläkt för att skynda på torkningen..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.