0 690 visningar

8 svar

Trattkantarell-tips

Mona

22 sep 2011 kl. 08:58

Klipp av trattkantarellerna när ni plockar dem , så slipper ni att ödsla tid på att rensa när ni kommer hem.

0

Laila i Kristianstad : )

22 sep 2011 kl. 09:50

Jag klipper också ibland, dock RENSAR jag och går igenom varenda svamp när jag kommer hem. Risken är stor att något som inte är trattkantarell har smugit sig med…

0

birgitta

22 sep 2011 kl. 09:56

Man ska inte klippa av svamp så att man lämnar en “stubbe” av foten blir kvar. Då kan mycelet bli angripet av parasiter eller annat. Svamp ska alltid plockas en och en och dras upp med hela foten.

0

Boman

22 sep 2011 kl. 10:09

Har ingen betydelse om man tar med hela foten eller ej, det har experterna här lärt mig. Mormor sa däremot att ta upp hela foten. Jag plockar trattisarna en och en eller i klunga som jag direkt plockar igenom och kapar foten av. Bär inte hem onödigt skräp som jordiga svampfötter. Eller larviga svampar.

0

birgitta

22 sep 2011 kl. 10:14

Ojdå, nya bud igen? Jag har visst inte hängt med, när jag blev svampkonsulent var det en dödssynd att lämna en “stubbe”...

0

Lill, Skellefteå

22 sep 2011 kl. 13:04

Det kommer alltid nya rön!
Om man inte plockar svampen så står den ju kvar och ruttnar. Varför skulle en rutten svampfot skada mycelet mer än en hel rutten svamp?

0

birgitta

23 sep 2011 kl. 18:25

Lill: de som argumenterade för att dra upp hela svampen menade att det onaturliga snittet skulle bana en extra snabb och lätt väg ned i mycelet jämfört med ett naturligt ruttnande.
Själv har jag varken kunskap eller åsikt om sådana mekanismer.

0

ktwg48@hotmail.com

25 sep 2011 kl. 21:47

Hej!
Finns det någon duktig “svampmänniska” som kan tala om vad jag gjort för fel. Plockade ca 30 l. trattkantareller i Torsdags grovrensade och alla såg jättefina ut, lät dom torka på tidningspapper på Fredagen . På lördag fick dom en resa hem, ca: 4 tim. inlindade i tidningspapper, i går Lördag finresade jag dom och alla såg bra ut, la dom på frotehandukar. I dag Söndag är de flesta svarta och luktar väldigt illa lite amoniaklukt , vad har jag gjort för fel Kurt

0

mickeleh

25 sep 2011 kl. 21:55

Dem har ruttnat helt enkelt dvs torkningsprocessen har tagit för lång tid..Trattisarna är ,generellt , väldigt blötta just nu pga allt regn och desto mer vatten desto lättare ruttnar saker..Du borde haft någon form av värmekälla samt någon form av fläkt för att skynda på torkningen..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone