Hej Annelie! Lättaste beskrivningen är att rödgul trumpet är rynkig på undersidan, ser ut som våra fingrar då vi haft händerna för länge i vatten, trattkantarellen har i jämförelse mer skivlika åsar.
I länken nedanför finns bilder i jämförelse på båda så du kan se vad jag menar:)
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=203461&fnr=1&sok=madde
Nja, jag ser en kantarell också längst ner till höger men ingen rödgul trumpet :)
Jag tycker de rödgula liksom lyser i skogen. Man ser dem på håll. Trattisar är som multnande löv i färgerna. Man måste fixera marken ikring sig noga för att upptäcka dem. De kan iofs ha lite gulare skaft, som de till höger på bilden, men det är ändå ingen färg som står ut mot omgivningen på lite håll.
Vet inte om mina bilder är till så mycket hjälp men dom röd/gul/orangea är trumpetsvamp dom andra är trattisar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.