0 1609 visningar

11 svar

trattkantareller

adhdl

22 sep 2011 kl. 09:35

Varför blir en del trattkantareller svarta när man torka dom på galler?

0

Madde Småland

22 sep 2011 kl. 09:53

Hej adhdl! Även om trattkantarellerna ser fina ut när de plockas så kan en del ha börjat brytas ner utan att det syns i färskt tillstånd. När de sedan börjar torka så svartnar de och då är det tyvärr bara till att kasta dom.

0

Irene A

22 sep 2011 kl. 09:54

De ruttnar. De är i regel i dåligt skick redan när de plockats, bara att sortera bort.

0

Boman

22 sep 2011 kl. 10:12

Sånt händer alla, men färre svartnar om man är noga vid plockning.  Svampen är helt enkelt gammal eller skadad redan när du plockat den, så den ruttnar. Eller så torkar de för långsamt och hinner ruttna av den anledningen. Såvida du inte torkar dem med värme förståss? Då kan de blivit för varma.
Har nyss rensat mina torkande trattisar på de svartnande.

0

anithau

22 sep 2011 kl. 13:03

Det här jä.......a regnandet påverkar trattisarna mycket negativt. Jag blir galen.
Glädjen med svampplockningen är fn borta.

Jag har börjat torka dem i 25 grader och då klarar de sig mycket bättre.

0

Lill, Skellefteå

22 sep 2011 kl. 13:10

Om svamparna är mycket blöta brukar jag att förvara de på hushållspapper i kylen över natten först innan jag lägger de på tork. Om de är för blöta hinner de ruttna innan de torkar i rumstemeratur och i värme så kondenserar vattnet på svampen i stället för att förångas vilket får den att svartna.
I kyl på något som absorberar vattnet håller sig svampen i flera dagar.

0

anithau

22 sep 2011 kl. 17:10

Lill!
JAg tror att du löste ett problem för mig.
Jag har försökt med allt.
Men inte med hushållspapper i kylen. Jag har haft annat papper samt lagt en handduk på, men det var nog fel.
Nu fick jag nytt hopp.
Tack

0

Lill, Skellefteå

22 sep 2011 kl. 18:23

Lycka till Anitha!
Hoppas du lyckas.
En kaffe någon dag kanske?
Jag är i Umeå varje dag. Har ganska många korta dagar, också har jag ju en timma lunch varje dag.

0

anithau

22 sep 2011 kl. 19:18

Hej Lill!
Mycket gärna.

Mobilnr: 073-4040439

0

Trollehatt

22 sep 2011 kl. 23:25

Jag torkar mina med värmefläkt, då är de klara över en natt. Torkat på ett underlag med “gråpapp”. Mina blir svartgrå - skulle vara kul o ser foton på torkade trattisar så vi kan enas om hur “friska” torkade trattisar ser ut som inte har gått igenom de felaktiga torkningsmetoderna som nämns i tråden. Själv tycker jag att jag lägger fräscha exemplar på tork, jag delar alla utan de pyttesmå som är max 2 cm. När jag vaknar nästa morgon så har jag jättefina torkade trattisar, om än svartgrå men i min mening torra o knispriga som torkad svamp ska va.

0

Boman

23 sep 2011 kl. 13:39

Så här ser min atrattisar ut när de torkats. Inte svarta. Skärpan kunde vara bättre men färgen är tydlig.

torkade trattkantareller

0

Mona

23 sep 2011 kl. 14:19

Bomans torkade trattisar var perfekta.
Jag brukar lägga ut mina på tidningar i uterummet som har golvvärme men denna gången blev en hel del svarta, och tidningarna blöta.
Tack för informationen om varför de blev kass. Resterande torkade jag i ugnen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone