Sånt händer alla, men färre svartnar om man är noga vid plockning. Svampen är helt enkelt gammal eller skadad redan när du plockat den, så den ruttnar. Eller så torkar de för långsamt och hinner ruttna av den anledningen. Såvida du inte torkar dem med värme förståss? Då kan de blivit för varma.
Har nyss rensat mina torkande trattisar på de svartnande.
Om svamparna är mycket blöta brukar jag att förvara de på hushållspapper i kylen över natten först innan jag lägger de på tork. Om de är för blöta hinner de ruttna innan de torkar i rumstemeratur och i värme så kondenserar vattnet på svampen i stället för att förångas vilket får den att svartna.
I kyl på något som absorberar vattnet håller sig svampen i flera dagar.
Jag torkar mina med värmefläkt, då är de klara över en natt. Torkat på ett underlag med “gråpapp”. Mina blir svartgrå - skulle vara kul o ser foton på torkade trattisar så vi kan enas om hur “friska” torkade trattisar ser ut som inte har gått igenom de felaktiga torkningsmetoderna som nämns i tråden. Själv tycker jag att jag lägger fräscha exemplar på tork, jag delar alla utan de pyttesmå som är max 2 cm. När jag vaknar nästa morgon så har jag jättefina torkade trattisar, om än svartgrå men i min mening torra o knispriga som torkad svamp ska va.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.