Nu börjar det dyka upp lite roligheter i trädgården men inget som jag själv skulle vilja äta;) De flesta har jag redan namn på men det ligger på en annan hårddisk. Lägger ändå upp bilder på dom då de på ett eller annat sätt lyser upp tristessen i regnet:)
Vad sägs om dessa? Kommit upp i år igen men ännu fler än förra året. Växer på körsbärsträdets döda grenar på marken. Vet själv vilka dessa är men avvaktar med namnet för att se hur många av er som sett diskussionerna i år om den:)
Sista bilderna:)
Serie 6: Växer också på utbyggnaden. Hittade 2 ex varav den största, den på bilden, är ca 7cm i hattdiametern. Några förslag?
Har redan några funderingar själv till flera av arterna på bilderna men ska kolla upp lite mer innan jag skriver ngt.
Blir tacksam för alla förslag ni har åt mig att kolla upp:)
Tack på förhand:)
många bilder så jag kanske missuppfattat - men - växer gifthätting på körsbärsträd
?
däremot verkar det högst troligt att de växer på murken ved (förmodsligen barrved)som ingår i den byggnad ni håller på att riva (vore kul att se bild på i vilket skick det huset är!!!
Det finns lite fler sorter, på komposten tex, men de hoppade jag över nu. Vaxingar som blir helt svarta efter att ha varit gulorange först har vi en del av, på samma yta som de där spindlingarna. De är nu “överblommade” och försvunna. Marken där är mest grus, torrt och har varit mossigt pga skugga men är ju ljusare.
Boman, kan det vara toppvaxing som du haft? Hade själv dom i trädgården ett år och din beskrivning stämmer in på dom. Vackra att titta på innan de blev svarta:) Kan inte vaxingar så bra ännu och vet inte ifall det finns fler gulorange vaxingar som svartnar?
Serie 11, sista för nu. Ngn form av ögonskål men det finns väl flera att välja på? Alltid velat finna dessa men att till slut hitta det på den gamla utbyggnaden vi river hade jag inte väntat mig! Fanns massor..
Några förslag på mina nya fynd?
Tack på förhand:)
Tack Karl:)
Har suttit och sökt och hittar beskrivning på hur iaf Fläckig bitterskivling, Gymnopilus penetrans, ser ut som ung och det stämmer in på mina fynd. Ifall det är just den vet jag inte ännu men ska hålla koll och även kolla smaken.
Har även kollat ditt förslag på Tubaria men som du skrev så är lamellerna inte nedlöpande. Ser annars stora likheter och hittade även bilder på Tubaria pellucida som inte hade nedlöpande lameller men där är det ju helt fel storlek;) Kan det finnas ngn annan Tubaria utan nedlöpande lameller?
Vet inte om det bara är att det börjar bli sent så jag tar fel men har hittat beskrivning och bilder på Hebeloma som också stämmer in, men de ska väl inte växa på ved? Saknar även vätskedroppar men kanske inte alltid finns? Den eventuella lukten hoppas jag kunna avgöra i morgon.
Ni som kan dessa arter vet säkert den stora skillnaden mellan dessa 2 släkten men själv har jag inte kommit så långt så om ni vill upplysa mig får ni gärna göra det:)
En fråga om serie 7 och 8, kan det vara Talgsvamp, Sebacina och i så fall vilken/ vilka? Efter en snabbsök verkar det finnas flera olika av dom också..
Tack än en gång:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.