0 385 visningar

22 svar

Höst i trädgården:)

Madde Småland

22 sep 2011 kl. 10:00

Nu börjar det dyka upp lite roligheter i trädgården men inget som jag själv skulle vilja äta;) De flesta har jag redan namn på men det ligger på en annan hårddisk. Lägger ändå upp bilder på dom då de på ett eller annat sätt lyser upp tristessen i regnet:)
Vad sägs om dessa? Kommit upp i år igen men ännu fler än förra året. Växer på körsbärsträdets döda grenar på marken. Vet själv vilka dessa är men avvaktar med namnet för att se hur många av er som sett diskussionerna i år om den:)

0

Madde Småland

22 sep 2011 kl. 10:06

Kommande 3 bilder har jag också namnet på redan men minnet är för dåligt just nu men får kolla igenom den andra hårddisken senare. Lyser iaf upp trädgården, speciellt de på bild 1 som spridit sig över halva gräsmattan:)

0

Madde Småland

22 sep 2011 kl. 10:10

Den här är ny för i år. Växer på stubben till ett lövträd men vet inte vilket. Ifall ni har några förslag åt mig som jag kan kolla upp blir jag jätte glad:) Fortfarande dåligt luktsinne så kan inte säga ngt om det.

0

Madde Småland

22 sep 2011 kl. 10:11

Oj, bilderna:)

0

Madde Småland

22 sep 2011 kl. 10:15

De här växer på en gammal utbyggnad vi börjat riva så under mossan är det gamla brädor. Har ännu inte börjat söka namn själv på dessa så har ni förslag tar jag tacksamt emot dom:)

0

Madde Småland

22 sep 2011 kl. 10:21

Märker att jag slarvat. De i förra serien, serie 4, var som störst ca 5cm i hattdiametern och den minsta ca 1cm. Tycker själv att det liknar ngn narrkantarell.

Serie 5: Fler arter på utbyggnaden. Den största här ca 3 cm i hattdiametern.

0

Madde Småland

22 sep 2011 kl. 10:27

Sista bilderna:)

Serie 6: Växer också på utbyggnaden. Hittade 2 ex varav den största, den på bilden, är ca 7cm i hattdiametern. Några förslag?

Har redan några funderingar själv till flera av arterna på bilderna men ska kolla upp lite mer innan jag skriver ngt.

Blir tacksam för alla förslag ni har åt mig att kolla upp:)

Tack på förhand:)

0

Serie 5 och 6

Irene A

22 sep 2011 kl. 10:35

Lite osäker, men jag vill nog ha dem till gifthätting.

0

Serie 5 och 6

Madde Småland

22 sep 2011 kl. 10:40

Tack Irene:) Det var vad jag själv funderade på men då de såg annorlunda ut mot de andra som växer här hemma var jag inte helt säker. Utseendet kan verkligen variera även på dom:)

0

Serie 5 och 6

Bo E

22 sep 2011 kl. 13:03

många bilder så jag kanske missuppfattat - men - växer gifthätting på körsbärsträd
? däremot verkar det högst troligt att de växer på murken ved (förmodsligen barrved)som ingår i den byggnad ni håller på att riva (vore kul att se bild på i vilket skick det huset är!!!

0

Madde Småland

23 sep 2011 kl. 11:40

Hej Bo:) Du har inte missförstått, det är verkligen på körsbärsträd som de växer!

0

trädgårdssvamp

Boman

24 sep 2011 kl. 11:11

Dessa växer hos oss. Granblodriskorna är uppätna, av oss eller larver.
Inget av det andra är ätligt, mig veterligt.

okända svampar i trädgården

0

trädgårdssvamp

Boman

24 sep 2011 kl. 11:16

Det finns lite fler sorter, på komposten tex, men de hoppade jag över nu. Vaxingar som blir helt svarta efter att ha varit gulorange först har vi en del av, på samma yta som de där spindlingarna. De är nu “överblommade” och försvunna. Marken där är mest grus, torrt och har varit mossigt pga skugga men är ju ljusare.

0

trädgårdssvamp

Madde Småland

24 sep 2011 kl. 12:58

Boman, kan det vara toppvaxing som du haft? Hade själv dom i trädgården ett år och din beskrivning stämmer in på dom. Vackra att titta på innan de blev svarta:) Kan inte vaxingar så bra ännu och vet inte ifall det finns fler gulorange vaxingar som svartnar?

0

Fler fynd:)

Madde Småland

24 sep 2011 kl. 15:12

När orken inte finns för ngn längre stund i skogen går det att hitta ännu mer i trädgården:)
Här kommer först 2 serier på ngt på ett levande äppelträd. Första kanske ngn form av mögelsvamp?

0

Madde Småland

24 sep 2011 kl. 15:15

Slarvar igen.. Förra serien blir då nr 7..

Nu serie 8. På en gammal mussling från samma äppelträd som föregående.

0

Madde Småland

24 sep 2011 kl. 15:17

Serie 9. Växer på död gren av björk. Största hatten ca 3cm i diameter, fortfarande dåligt luktsinne.

0

Madde Småland

24 sep 2011 kl. 15:20

Serie 10. Från den utbyggnad som håller på att rivas. Första bilden är hur de växer, bild 2 och 3 taget ute pga dåligt ljus.

0

Madde Småland

24 sep 2011 kl. 15:24

Serie 11, sista för nu. Ngn form av ögonskål men det finns väl flera att välja på? Alltid velat finna dessa men att till slut hitta det på den gamla utbyggnaden vi river hade jag inte väntat mig! Fanns massor..

Några förslag på mina nya fynd?

Tack på förhand:)

0

Karl S

24 sep 2011 kl. 17:58

Bild 9: Ser ut som en Tubaria, men det stör mig att lamellerna inte är det minsta nedlöpande på foten. Kanske någon annan har en bättre idé?

Bild 10: Kanske en begynnande Gymnopilus, bitterskivling. Smaka på den!

0

Madde Småland

25 sep 2011 kl. 01:21

Tack Karl:)
Har suttit och sökt och hittar beskrivning på hur iaf Fläckig bitterskivling, Gymnopilus penetrans, ser ut som ung och det stämmer in på mina fynd. Ifall det är just den vet jag inte ännu men ska hålla koll och även kolla smaken.

Har även kollat ditt förslag på Tubaria men som du skrev så är lamellerna inte nedlöpande. Ser annars stora likheter och hittade även bilder på Tubaria pellucida som inte hade nedlöpande lameller men där är det ju helt fel storlek;) Kan det finnas ngn annan Tubaria utan nedlöpande lameller?

Vet inte om det bara är att det börjar bli sent så jag tar fel men har hittat beskrivning och bilder på Hebeloma som också stämmer in, men de ska väl inte växa på ved? Saknar även vätskedroppar men kanske inte alltid finns? Den eventuella lukten hoppas jag kunna avgöra i morgon.
Ni som kan dessa arter vet säkert den stora skillnaden mellan dessa 2 släkten men själv har jag inte kommit så långt så om ni vill upplysa mig får ni gärna göra det:)

En fråga om serie 7 och 8, kan det vara Talgsvamp, Sebacina och i så fall vilken/ vilka? Efter en snabbsök verkar det finnas flera olika av dom också..

Tack än en gång:)

0

Tony S

25 sep 2011 kl. 13:18

7. Blågrå mjöllav, Lepraria incana eller närstående mjöllav, som normalt är barklevande men ibland växer ut över mossor.
8. Det är larver eller baggar som lämnat efter sig från svamp som de ätit högre upp.

0

Madde Småland

25 sep 2011 kl. 13:25

Tack Tony:) Mjöllav ser ut att stämma bra. Får försöka kolla mer ingående senare för att se exakt vilken det kan vara.
Så det kan se ut så efter larver och baggar? Roligt att man alltid får lära sig ngt nytt här på guiden:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone