0 1051 visningar

9 svar

Kj-odling i komposten ?

Birgitta F

22 sep 2011 kl. 12:27

För tre år sedan slängde jag KJ-rens i komposten nu är där 3 st jättefina KJ är det någon annan som upplevt något liknande ?

0

Boman

22 sep 2011 kl. 13:06

Vi har blodriskor under granen efter att jag kastat rens där för några år sen. Då var inte huset vårt heller:-). Huset har gått vidare i släkten,kan vi säga.
Kastar nu allt rens vid komposthögen, på en bestämd plats.

0

Svampnörden

22 sep 2011 kl. 14:25

Wow Grattis Birgitta!

0

svamptant

22 sep 2011 kl. 15:36

Jodå, det funkar. Jag har fått mer strävsopp och Sandsopp efter “sådd” med rens.
Jag bor på en liten ö där ingen nånsinn sett en KarlJohan tidigare. I två år nu har jag strött ut KJ-rens både här och där på gården + i skogsbryn på några ställen. För några veckor sedan ploppade det upp några stycken, både på gården och vid skogskanten. Det är jättekul att det funkar. Lite som att ha ett eget svampland.

0

den danske svampe

22 sep 2011 kl. 16:05

har en væn som fått svart trumpetsvamp på tomten i åhus och dær finns ingen svarttrumpet men har har slængt rens der under några år. har i dag varit ude med ca 10 kg svamperens i “min” microskov udenfør horsens hvor der i forvejen vokser karl johan och granblodriska. nu må vi se om der blir taggsvamp, trattkantarell, kantarell och mer karl johan fra det nordjyske.

0

h. k-holmen

22 sep 2011 kl. 19:40

Vet att mamma och pappa brukar få lite trattkantareller i deras kompostlådor.. Kul! :)

0

klas jaederfeldt

22 sep 2011 kl. 20:02

vad jag har lärt mej så är KJ och troligen även trattkantareller är en mykorrhizasvamp, det betyder att den har ett samarbete med ett träd/växt, och om man lägger kj i en kompostlåda så bör det inte bli svampar i lådan, om inte svampen ,har möjlighet att bilda ett mycel som smiter ut från lådan och blir kompis med ett träd. om man nu bara har en komposthög i skogsmark så kan det bli som ni skriver

0

klas jaederfeldt

22 sep 2011 kl. 20:04

med champinjoner är det mycket möjligt att man kan odla,(jag har själv gjort det) Champinjonen behöver inget kompisträd, utan den lever på dött organiskt material,som kan finnas i en kompostlåda

0

den danske svampe

22 sep 2011 kl. 21:52

klaes, tror att du har helt rætt åtmindstone vad gæller karl johan. tratt kantareller har jag sett væxa dierkt på biomassa. vad trod duom min “utplantering” av taggsvamp mm

0

Boman

23 sep 2011 kl. 13:43

Vår kompost ligger vid utkanten, nära skog och fina rötter så hoppet lämnar oss inte. Vet ju att de svampar jag mest plockar är “trädbundna”.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone