0 636 visningar

15 svar

Billig svamptork.

Stefan hbg

22 sep 2011 kl. 14:45

Min OBH drog sin sista suck så vad göra. Det här funkade alldeles utmärkt. Ta en Flyttlåda och gör ett hål för fläkten och ett hål högt upp på motsvarande sida. Dom blå “champinjonlåderna” kan du få gratis i vilken större livsmedelsbutik som helst. Värmefläkten inköpt på Harald Nyborg i våras för 99KR. Resultatet blev perfekt utan “svarta trattisar”.
Med lådorna knökfulla tog det drygt ett dygn innan svampen var knastertorr. Tror jag behåller den här nödlösningen istället för en ny OBH.
Mvh Stefan.

0

Stefan hbg

22 sep 2011 kl. 14:47

Glömde skriva att lämna den nedersta lådan tom för bättre cirkulation.

0

Göran N.

22 sep 2011 kl. 14:57

Låter kanon.  Vad blir det för temperatur i lådan?

0

Stefan hbg

22 sep 2011 kl. 15:07

Kör den på lägsta värmeläget så jag skulle tippa runt 40 grader. Funkar faktiskt 100. Lite annan kapacitet oxå än min gammla skrutt-OBH.

0

mange

22 sep 2011 kl. 17:09

tidningspapper o vanlig fläkt har vi användt med gott resultat, kanske någon saknade köksbordet:)

0

Mickeleh

22 sep 2011 kl. 17:28

Var försiktiga när ni torkar stora mängder inomhus,blir en hel del sporer och dyl som flyger omkring i inandningsluften framförallt om det finns små barn i familjen..

0

buffy

22 sep 2011 kl. 18:29

Men är det skadligt för barn? Numera tror man väl att det är bra för immunförsvaret om barn tidigt utsätts för pälsdjursallergener, att det snarare är en alltför ren inomhusmiljö som är skadlig?

Eller menar du att svampsporerna skulle vara giftiga?

Stenmurkla ska man inte torka bland folk, men det är ju inte säsong nu.

0

elpriset.

buffy

22 sep 2011 kl. 19:03

Fläkten är på jättemånga watt jfrt svamptorken.

Kanske inte gör nåt men det förtar lite av billigheten.

0

elpriset.

Johanna

22 sep 2011 kl. 19:12

Inte alls bra att få rummet fullt med svampsporer, det finns fall där svamptorkande människor drabbats av problem som liknar stendammslunga. Antingen torka i ett rum där ingen människan är eller också ställ svamptorken under köksfläkten och den vägen suga ut sporerna.

0

elpriset.

Mickeleh

22 sep 2011 kl. 19:13

Finns människor som blivit mindre förgiftade/dåliga av “trattisar” som torkar..Blir ganska stora mängder spormaterial som man andas in om man torkar stora mängder,speciellt om man använder någon form av fläkt..Barns lungor är fortfarande i utvecklingsstadie och vill man vara på säkra sidan är man lite mer försiktig.

0

buffy

Stefan hbg

22 sep 2011 kl. 19:33

Du har rätt buffy, egentligen för många watt men funkar bra ändå. Nu är det ju inte så tätt, jag karva bara upp ett hål kartongen utan någon direkt passning. Finns ett kalluftsläge oxå.

0

h. k-holmen

22 sep 2011 kl. 19:47

Woow, hur coolt som helst. Om golvvärmen i min lägenhet pajjar en dag blir det nog en kopia av Din uppfinning. :)

0

buffy

22 sep 2011 kl. 20:12

Jag har en likadan fläkt o kan intyga att den är bra till svamptorkning. Fast jag har aldrig kört den ett dygn åt gången.

Ska man torka mycket svamp räcker ju inte obh nordica så långt.

0

Birgitta Corbett

23 sep 2011 kl. 13:32

Suveränt! Fin fint tips!

0

inandas svampsporer...

Chris

30 sep 2012 kl. 00:01

...är inte bara farligt för barn. Även hundar & katter och andra smådjur kan ta skada….

0

inandas svampsporer...

Jan Linnér

30 sep 2012 kl. 08:43

Anordningen ser ut att vara flyttbar, sporproblematiken torde således vara lätt att få bort.
Kanonuppfinning Stefan, perfekt för en student som mig. Tummen upp! :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone