Här är några bilder från Rättviksheden i morse. Massor av “ädelfleggar” — sällsynta spindlingar av undersläktet Phlegmacium, vackra, stora, oftast med bred fotknöl.
1. Cortinarius aureofulvus (gyllenspindling). En mycket vacker art av vår gamle vän Moser, tyvärr inte längre bland oss. En del minns kanske när Moser besökte lokalen och hittade många av sina arter.
2. C. amarescens Moser (blekspindling). Den är, som namnet antyder, bitter i smaken. En del anser att den är synonym med C. cæsiostramineus, som har violett fot och fibrig hatt, en teori som motsades av Moser. Framtiden får utvisa om de skiljer markant i DNA, vilket jag förväntar mig.
Här kommer till slut ett par sällsynta Telamonier, båda beskrivna av fransmannen och sverigevännen J. Melot. Båda saknar svenskt namn (och fattas i Funga N.).
9. C. procax, en enorm sak för att vara Telamonia. Svartnar kraftigt vid utvecklingen.
Jag hittade den på Sören G.s lokal.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.